آیا شما ژن سفردوستی دارید؟

به گزارش مجله سرگرمی، ویژگی افرادی که سفر دوست دارند چگونه است؟

آنهایی که سفر کردن جزلاینفک زندگی شان است، عطش رفتن و کشف جاهای جدید درون شان فرو نمی نشیند. این حس چه سفر دوستی باشد چه میل به کنجکاوی و حقیقت، برای این افراد همیشگی است. همواره چیز جدیدی برای دیدن وجود دارد که قبلا تجربه نکرده اند و تا به تماشای آن نروند انگار چیزی کم دارند. شاید شما از این دسته افراد باشید، کمی خودتان را مرور کنید. عاشق هیجان و گشت و گذار هستید؟! سالی چندین بار به فکر سفر می افتید؟ یک روزه و چند روزه بودنش برایتان مهم نیست؟ از وقتی یادتان می آید عاشق کشف جاهای جدید بوده اید؟

آیا شما ژن سفردوستی دارید؟

آیا ممکن است ویژگی سفر دوستی ذاتی باشد؟

اینها را گفتیم تا بدانید طبق ادعاهای جدید علمی، ممکن است حتی قبل از این که برای اولین بار در زندگی تان سفری نموده باشید، این ویژگی در DNA شما نقش بسته باشد! همان طور که در وبلاگ One Psychology شرح داده شده است، میل ذاتی به سفر را می توانیم به یک ژن نسبت بدهیم که از لحاظ ژنتیکی از ژن DRD4 مشتق می گردد و با سطح دوپامین مغز ارتباط دارد. خود ژن که با نام DRD4-7R شناخته شده است، به علت ارتباط آن با افزایش سطح کنجکاوی و بی قراری در اکثر موارد، با نام عامه پسند ژن سفردوستی شناخته می گردد. افرادی که این اطلاعات ژنتیکی را با خود دارند، در تاریخچه سفر مشترک هستند! جالب اینجاست این ژن خیلی هم در افراد زیاد نیست. تنها حدود 20 درصد از جمعیت دنیا دارای چنین ژنی هستند. به عبارتی در نقاطی از دنیا که در گذشته شوق سفر کردن بیش تر بوده است، این ژن نیز دارای شیوع بیشتری بوده است.

ژن سفر دوستی در چه افرادی وجود دارد؟

شانشِنگ چِن در سال 1999 مطالعه ای را انجام داد که بر اساس آن و فرض اینکه ابعاد زندگی بشر از آفریقا آغاز شده است، ژن DRD4-7R به احتمال زیاد در جامعه های مدرنی مرسوم است که مردمان آن طی چند هزار سال پیش، بعد از خروج از آفریقا مسافت های طولانی تری را برای مهاجرت طی نموده باشند. چِن معتقد است، تمدن هایی که مسافت بیشتری از آفریقا دور شده اند، احتمالا بیش تر از افراد دیگر می توانند حامل ژن تغییرپذیر DRD4-7R باشند که با کنجکاوی و بی قراری ارتباط دارد.

دیوید دابز از نشنال ژئوگرافی مطالعه ای انجام داده است که این نتایج را تایید می نماید و ارتباط آن را به موضوع شوق به سفر نیز مربوط می داند. بر اساس گفته های او، حالت تغییرپذیری ژن DRD4-7R که به بخش 7R آن مربوط می گردد، در افرادی که ریسک پذیرتر هستند و به دنبال کشف مکان های جدید، ایده ها، غذاها و روابط نو هستند نتیجه می دهد. حاملین این ژن عموما حرکت، تغییر و ماجراجویی را به خوبی می پذیرند. در راستای مطالعات چن، دابز نیز بخش تغییرپذیر 7R از ژن DRD4-7R را با مهاجرت بشر در ارتباط می داند. زمانی که با جمعیت کم تحرک مقایسه می گردد، انتظار می رود حمل ژن 7R در افرادی که جزو جمعیت مهاجرتی محسوب می شوند، مرسوم تر است.

اما با همه این صحبت ها، دلیلی برای شک به ژن سفری وجود دارد. کِنِث کید از دانشگاه یِل معتقد است این موضوع کمی پیچیده تر از آن است که دیگران اشاره می نمایند. او می گوید: ژنتیک به آن شکل عمل نمی نماید، شما نمی توانید به همین راحتی چیز پیچیده ای مثل کاوشگری انسان را صرفا به یک ژن نسبت دهید.

با توجه به ژنتیک تکاملی، آن هایی که ژن 7r را حمل می نمایند، در مقایسه با کسانی که ژن عادی DRD4 را دارند، احتمالا از برنامه زمانی تقریبا متفاوتی پیروی می نمایند. از نظر تئوری، این تفاوت ها همچنین مربوط به تفاوت های کوچکی در ترکیب اندام و مغز می گردد که می تواند باعث گردد این افراد تمایل بیش تری به سفر کردن داشته باشند. در عین حال در حالی که ژن تغییر پذیر DRD4-7r ممکن است تعداد زیادی از صفات شخصیتی مثبت و اکتشافی با خود داشته باشد، می تواند با رفتار عمومی نئاندرتالیک در ارتباط باشد. بر اساس گفته لوپورتو، در حالی که حاملین این نوع ژن ممکن است شدیدا مدیر، پیشگام و خلاق باشند، ممکن است کاملا خارج از کنترل نیز باشند. بنابراین، اگر احتمالا طی ماه های آینده تمایل به ترک کار و رفتن به مسافرت دارید، صبر کنید و مطمئن شوید که آیا دارید کار عاقلانه ای انجام می دهید؟!

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: دالاهو
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35966

به "آیا شما ژن سفردوستی دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما ژن سفردوستی دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید