انتشار ترجمه سینمای ملی و جهانی شدن، آنالیز علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی کیا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، این کتاب رساله دکتری نویسنده آن است که در سال 2009 به دانشگاه ناتینگهام انگلستان ارائه شد. مطالب این کتاب در نتیجه 4 سال تحقیق فراوری شده اند. این کتاب در سال 2012 به استثنای بخش دوم، با نام Iranian Cinema and Globalization همزمان با انگلستان در آمریکا نیز منتشر شد. در نسخه انگلیسی این کتاب، متن 4 تبادل نظر درباره سینمای ملی و جهانی شدن با عباس کیارستمی، مجید مجیدی، محمدرضا جعفری جلوه و عماد افروغ چاپ شد که قرار است در قالب کتابی جداگانه در ایران چاپ شوند.

انتشار ترجمه سینمای ملی و جهانی شدن، آنالیز علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی کیا

این کتاب 3 بخش اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: چارچوب نظری، مطالعه تطبیقی فراملّی و سینمای ملی ایران و دنیای شدن. هرکدام از این بخش های نیز فصولی را به عنوان زیرمجموعه دارند. فصول اولین بخش کتاب عبارت اند از: درک مفهوم دنیای شدن و مفهوم سینمای ملی؛ نظریه ها و نقدها.

بخش دوم کتاب شامل این فصل هاست: پژوهش تطبیقی: الزامات و موانع، سینمای ملی فرانسه و دنیای شدن، سینمای ملی آرژانتین و دنیای شدن و سینمای ملی کره جنوبی و دنیای شدن.

ظهور سینمای ایران در صحنه بین المللی: سیاست، اقتصاد، یا زیبایی شناسی؟، دنیای شدن و سینمای فراملّی محسن مخملباف، دنیای شدن و سینمای ملی داریوش مهرجویی و دنیای شدن و سینمای دفاع مقدس ابراهیم حاتمی کیا هم عناوین سومین بخش این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در اوایل سال 1992، رئیس جشنواره فیلم نیویورک، سینمای ایران را یکی از هیجان انگیزترین سینما های دنیا قلمداد کرد و جشنواره بین المللی فیلم تورنتو نیز سینمای ایران را یکی از برجسته ترین سینماهای ملی خاطرنشان کرد. در هر حال، شماری از عوامل مختلف در زمینه سازی یک چنین تحولی نقش داشته اند که نباید آن ها را از نظر دور داشت. اول از همه، همان طور که اریک ایگان خاطرنشان شاخته است، تاسیس یک زیرساخت صنعتی و مالی بود که توانایی حمایت و حفظ ظرفیت فراوریی در حدود پنجاه فیلم در سال را داشت، زیرساختی که نقشی عمده در این فرایند ایفا کرد. در این جا این پرسش مطرح می گردد که چرا در دهه 1980 تاسیس زیرساختی ماندگار برای سینمای ایران ضروری بود در حالی که صنعت فیلم ایران عملا از دهه ها قبل در حال فعالیت بوده است؟

اقتصاد سینمای ایران یک سال پیش از انقلاب 1979 به دلایل بسیار به ورطه ورشکستگی افتاده بود، از جمله هجوم فیلم های بی ارزش خارجی، افزایش مالیات فیلم های داخلی و شمار فزاینده فیلم های روی پرده با محتوای آشکار جنسی که بسیاری از تماشاگران سنتی و مذهبی و نیز تحصیل نموده و روشنفکر را از سینما دور نموده بودند. فراوری داخلی از حدود سالانه 100 فیلم در دهه 1960 به پایین ترین میزان، یعنی 11 فیلم در سال 1978 تنزل یافته بود...

این کتاب با 360 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77835

به "انتشار ترجمه سینمای ملی و جهانی شدن، آنالیز علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی کیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار ترجمه سینمای ملی و جهانی شدن، آنالیز علمی جهانی شدن و سینمای دفاع مقدس در آثار حاتمی کیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید