تاسیس نخستین نیروی دریایی دنیا در دوره داریوش هخامنشی

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر مرکز پژوهش های مؤسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان-استرالیا گفت: طبق شواهد تاریخی مستند می توان ثابت کرد که تأسیس نخستین نیروی دریایی دنیا در دوره داریوش هخامنشی بوده است.

تاسیس نخستین نیروی دریایی دنیا در دوره داریوش هخامنشی

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: آوی باخنهایمر در نشست تخصصی دریانوردی در امپراتوری هخامنشی که به همت پژوهشکده باستان شناسی و دیگر ارگان های مرتبط دولتی برگزار گردید با تاکید بر اهمیت مطالعه روابط ایرانیان و منابع آبی در دوره هخامنشی توضیح داد: با وجود اسناد تاریخی و باستان شناسی درباره تعامل ایرانیان با منابع آبی، کمتر به نوع و ماهیت آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در واقع هخامنشیان نه تنها به مدیریت و بهره برداری از منابع رو زمینی دنیا اطراف خود مشغول بودند بلکه با فرستادن ناوگان های اطلاعاتی به کاوش در دریاهای اطراف خویش، رودخانه ها و اقیانوس ها نیز می پرداختند.

باخنهایمر با تاکید بر اینکه نخستین نیروی دریایی ثابت دنیا در دوران داریوش یکم هخامنشی تأسیس شده است گفت: هخامنشیان در دوران خود در یک کشاکش ژئوپولتیک گرفتار بوده اند که نقطه اتکا و ثقل آن دریانوردی در مدیترانه بوده است.

وی اضافه نمود: در این دوران سه نیروی دریایی عظیم شامل یونانیان، فینیقی ها و مصریان عملاً حکمرانی دریای مدیترانه را برعهده داشتند و چون برای هخامنشیان که روی زمین ارتش منظم و موفقی را تشکیل داده بودند، سیطره بر دریاها پر اهمیت محسوب شده، به همین خاطر پس از بازگشت خشایارشا از نبرد با یونانیان، سیاست آنها در کنترل این سه نیروی دریایی همیشه یکی از مهمترین جنبه های روابط خارجی این شاهنشاهی باستانی بوده است.

محقق زبان شناسی خاور نزدیک مؤسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان - استرالیا با اشاره به اینکه در دوران هخامنشیان بخش مهمی از منابع انسانی و مادی در ساحل دریاهای آزاد قرار داشته گفت: منابع تاریخی به ما نشان می دهد که هخامنشیان تا چه حد بر مدیریت منابع آبی تاکید داشته و چگونه به کاوش در ساحل شرقی آفریقا و سواحل رودخانه سند پرداخته اند.

وی به مطالعات انجام شده در خصوص سکه شناسی در حوزه دریانوردی اشاره نمود و اضافه نمود: نقوش منقوش بر روی سکه ها به ما نشان می دهد که ناوگان هخامنشی از چه اجزایی تشکیل و چگونه سازمان دهی شده است.

باخنهایمر سرعت کشتی های دوران هخامنشی را بین 4 تا 14 کیلومتر تخمین زده و گفت: یکی از ابداعاتی که در ساخت کشتی در دوران هخامنشی رخ داده ساخت کشتی های 3 ردیف پارویی بوده که در جنگ ها از سرعت و قابلیت دفاعی ویژه ای برخوردار بودند.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65926

به "تاسیس نخستین نیروی دریایی دنیا در دوره داریوش هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس نخستین نیروی دریایی دنیا در دوره داریوش هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید