تداوم آنالیز مسائل مرزی در سفر قریب الوقوعرحمان به قرقیزستان

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به سفر آینده رئیس جمهور تاجیکستان به بیشکک از ادامه مذاکرات دوجانبه برای حل اختلافات مرزی اطلاع داد.

تداوم آنالیز مسائل مرزی در سفر قریب الوقوعرحمان به قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، سورانبای جین بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان در سفر به استان باتکند این کشور با مردم این منطقه دیدار و سخنرانی کرد.

وی با بیان این که مرزهای قوی با فداکاری و اراده محکم ساکنان مناطق مرزی مرتبط است گفت: مشکل اصلی منطقه باتکند با مسائل مرزی مربوط بوده، لذا به موضوع تقویت مرز اهمیت ویژه ای می دهیم.

جین بیک اف در بخش دیگری به مذاکرات پیروز آمیز با همتای ازبکی خود و حل و فصل 85 درصد مسائل مرزی این کشور و ازبکستان اشاره نمود و گفت: چنین مذاکرات موثری همچنین با طرف تاجیکی صورت می گیرد.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به شهر دوشنبه و دیدار با رئیس جمهور این کشور گفت: در جریان این سفر با رئیس جمهور تاجیکستان به نتیجه واحدی رسیدیم و اهداف ما نیز یکسان است.

جین بیک اف توضیح داد: در آینده نزدیک رئیس جمهور تاجیکستان به قرقیزستان سفر می نماید و مذاکرات ما ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: مسائل مرزی در جریان این سفر نادیده نخواهند ماند و هر دو طرف برای مذاکرات در این خصوص علاقمند هستند.

رئیس جمهور قرقیزستان با بیان این که دیر یا زود این مسائل حل و فصل خواهند شد گفت: حل مسائلی که طول 30 سال اخیر به وجود آمده است به زمان و صبر احتیاج دارد و چنین مسائل به سرعت حل نمی شوند.

جین بیک اف خطاب به مردم منطقه باتکند گفت: می دانم که به خاطر مسائل حل نشده مرزی وقایع مختلفی رخ می دهد، به همین خاطر نباید به اختلافات دامن زد.

در این راستا رئیس جمهور قرقیزستان اضافه کرد: باید به یاد داشت که همسایه نزدیک بهتر از خویشاوند دور است و ما باید با شهروندان کشور همسایه در صلح به سر بریم و روابط محبت آمیز خود را حفظ و افزایش دهیم، زیرا مزار و بازارهای ما مشترک است، ما یک دین داریم و از یک رود آب می خوریم.

جین بیک اف در خاتمه سخنان خود از ساکنان مناطق مرزی کشورش برای سهم گذاری در تقویت تمامیت ارضی این کشور قدردانی و خواست که به از اختلافات جلوگیری نموده و به نهادهای ذیربط اجازه دهند تا کار خود را به خوبی انجام دهند.

اختلافات مرزی بین تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان پس از استقلال این کشورها شروع شد و تاکنون در این زمینه نیز درگیرهای بین مردم مناطق مرزی انجام شده است که موجب زخمی و کشته شدن مردم این مناطق شده است.

طول کلی مرز دولتی بین قرقیزستان و تاجیکستان 971 کیلومتر را تشکیل می دهد که 519 کیلومتر از آن همچنان نامشخص است و بیش از 70 منطقه مورد اختلاف وجود دارد.

.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30699

به "تداوم آنالیز مسائل مرزی در سفر قریب الوقوعرحمان به قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم آنالیز مسائل مرزی در سفر قریب الوقوعرحمان به قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید