ترجمه ژن ها از آن چیزی که انتظار میرفت سخت تر است!

به گزارش مجله سرگرمی، بررسی ها نشان می دهد که ترجمه اطلاعات ژنتیکی موجود در ژن ها بسیار دشوارتر از چیزی است که تصور می شد.

ترجمه ژن ها از آن چیزی که انتظار میرفت سخت تر است!

از ژن تا پروتئین

تمامی سلول های موجود در بدن ما اعم از سلول های مغز یا ماهیچه، شامل یک نوع دی ان ای هستند. فعالیت هر سلول به این بستگی دارد که کدام قسمت از اطلاعات ژنتیکی یا همان ژن ها فعال یا غیرفعال باشند. اطلاعات موجود در هر ژن توسط یک عامل تخصصی ترجمه به نام ریبوزوم ترجمه می شود. ریبوزوم ها کد ژنتیکی را خوانده و پروتئین ها را براساس اطلاعات ذخیره شده در این کد ژنتیکی مشابه کارخانه ساخت یک دستگاه، بر اساس یک طرح می خوانند.

پروتئین ها نیروی کار بدن ما هستند و عملکردهای کدگذاری شده در ژن های ما را انجام می دهند. برای اینکه سلول ها و اندام های ما به درستی عمل کنند، مهم است که اطلاعات ژنتیکی ذخیره شده در ژن های ما دقیقا به پروتئین ترجمه شود. اگر کد ژنتیکی به نادرستی ترجمه شود، پروتئین های مضر می توانند تولید شوند که منجرب به بیماری های عصبی مانند هانتینگتون می شود.

چارچوب خواندن ژن ها

کد ژنتیکی در گروه های 3 حرفی ترجمه می شود، که هر کدام یک کلمه مشابه است و به یک قسمت از پروتئین ترجمه می شود. اگر یک ریبوزوم شروع به ترجمه اشتباه یک کد کند، یک تغییر 3 حرفی در کد ممکن است رخ دهد. برای مثال:

The man saw his new red car

اگر ریبوزوم ترجمه این جمله را با تاخیر در یک کلمه شروع کند چنین می شود:

Hem ans awh isn ewr edc a

به اینگونه ترجمه های کد ژنتیکی، ترجمه خارج از چارچوب می گویند.

سانه بورسما محقق موسسه Hubrecht توضیح می دهد که: همانطور که در مثال بالا نشان داده شد، ترجمه خارج از چارچوب اثر بزرگی بر روی پروتئین دارد و معمولاً سبب تغییر در رفتار و عملکرد پروتئین و باعث آسیب رسیدن به سلول می شود.

محققان دریافتند که ترجمه خارج از چارچوب به طور مکرر اتفاق میافتد. دی ان ای ما احتمالا هزاران پروتئین ناشناخته قبلی را با اعمال ناشناخته ای رمزگذاری می کند. اما به گفته سانه بورسما: سوالی که باقی می ماند این است که چه اتفاقی برای این پروتئین ها می افتد؟ آیا یک محصول اضافی هستند یا می توانند به سلول آسیب برسانند؟

sciencedaily

2121

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28604

به "ترجمه ژن ها از آن چیزی که انتظار میرفت سخت تر است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترجمه ژن ها از آن چیزی که انتظار میرفت سخت تر است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید