کوشش بن سلمان برای بهبود روابط با تهران

به گزارش مجله سرگرمی، بنان بر نوشته های یک تحلیل گر عرب بن سلمان در کوشش است تا با توجه به شرایط فعلی روابط خود را با تهران بهبود بخشد.

کوشش بن سلمان برای بهبود روابط با تهران

بن سلمان

نشنال اینترست در تحلیلی به قلم محمد ایوب نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم بالفعل عربستان، ناامید از یاری واشنگتن، در کوشش برای نزدیکی به عراق و عمان برای میانجی گری با ایران و بهبود روابط ریاض و تهران است.

ایوب استاد روابط بین الملل دانشگاه میشیگان و از اعضای ارشد موسسه گلوبال پالیسی روز سه شنبه در این تحلیل با عنوان هزینه واقعی حمله به تاسیسات نفتی عربستان اضافه نمود: سعودی ها همیشه نقش بسیار مهمی در راهبرد آمریکا در قبال ایران داشته و لذا هرگونه تضعیف روابط واشنگتن با ریاض به نفع تهران تمام می گردد.

بهبود روابط با ایران

وی اضافه نمود: حملات پیش از طلوع آفتاب 14 سپتامبر (شهریور ماه) به بیش از نیمی از فراوری نفت عربستان یا حدود 5.7 میلیون بشکه در روز، فراوری 5 درصد از عرضه جهانی نفت را مختل کرد. مسئولیت این حمله را حوثی های یمن (جنبش انصارالله یمن) برعهده گرفتند، اما عربستان و ایالات متحده مدعی شدند این حملات از جانب این جنبش نبوده و کار کشوری دیگر بوده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نخستین بیانیه خود پس از حملات به تاسیسات آرامکو در عربستان، ایران را مسئول این حمله دانست. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده هم ضمن اینکه توضیح داد، ایران مقصر است، پیغام های مبهمی منتشر کرد. وی از یک طرف گفت که ایالات متحده آماده اقدام نظامی است و از سوی دیگر گفت که علاقه ای به جنگ با ایران ندارد و در تصمیم گیری درباره شناسایی منبع حمله، منتظر تحقیق سعودی ها می ماند.

آمریکا

در تاریخ 18 سپتامبر (4 روز پس از حمله)، وزارت دفاع عربستان گفت که تحقیقات بر سر منشا و مبدا حملات به تاسیسات آرامکو ادامه دارد.

بنابراین حمله به تاسیسات نفتی عربستان و عدم تمایل آمریکا برای انجام اقدام نظامی علیه تهران، سبب شده تا سعودی ها و سایر متحدان ایالات متحده در خلیج فارس اعتماد خود به واشنگتن را از دست داده و به فکر بازنگری در سیاست های خود شوند.

ایوب اضافه نمود: بیشتر ناظران حوزه خلیج فارس، عدم تمایل آمریکا به اقدام نظامی در مواجهه با آنچه که آنها تحرکات ایران می دانند را نتیجه تصمیم ترامپ مبنی بر عمل به وعده اش در کارزار انتخاباتی سال 2016 می دانند؛ وعده ای که در آن ترامپ متعهد شد، سربازان آمریکایی را به خانه باز می گرداند.

به نظر می رسد همه این موارد باعث شده حاکمان عربستان و دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به فکر تجدید نظر بیفتند. منابع خبری معتبر ادعا می نمایند که بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم بالفعل عربستان به نخست وزیران پاکستان و عراق نزدیک شده تا به عنوان میانجی در گفت و گوهای رده بالا میان عربستان و ایران وارد عمل شوند.

تحلیل گر موسسه گلوبال پالیسی اضافه نمود: ایران هم از این ژست های سعودی استقبال نموده و اظهار داشته برای مذاکره با عربستان آماده است، زیرا این امر می تواند به تهران یاری کند، سعودی ها را از ایالات متحده جدا نموده و فشار منطقه ای بر تهران را کاهش دهد.

خلیج فارس

از طرف دیگر، با توجه به عدم تمایل آمریکا برای یاری به عربستان در صورت مواجهه با ایران، حاکمان سعودی محاسبه نموده اند به نفع آنها است که پیش از اینکه وضعیت راهبردی برای آنها نامطلوب تر گردد، با تهران به توافق برسند. به نظر می رسد در این راستا، بن سلمان همان راستای را در پیش گرفته که محمد بن زائد آل نهیان ولیعهد ابوظبی در حال طی کردن است و آن بهبود روابط با ایران و کاهش حضور در جنگ یمن است. بدون تردید این تغییر رویکرد از سوی ولیعهد عربستان سبب می گردد ریاض خود را از فاجعه یمن هم بیرون بکشد.

ایوب نوشت: اما آیا چنین رویکردی سبب می گردد تا سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران کنار گذاشته گردد. عربستان به عنوان کشوری که نقش بسیار مهمی در راهبرد آمریکا در قبال ایران دارد، هرگونه تضعیف روابط واشنگتن با ریاض می تواند به نفع تهران تمام گردد. لذا چشم انداز این رویداد باید دولت ترامپ را وادار کند تا سیاست خود را درباره دشمنی تمام عیار با ایران مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و از راه هایی از جمله کانال های پنهانی برای از سرگیری گفت و گو با ایران کوشش کند و راهی برای آشتی مطالبات آمریکایی با الزامات ایرانی باز نماید.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در طول تقریبا سه دهه فعالیت از آغاز کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی آغاز کرد. این نشریه توسط ایروینگ کریستول و اوون هریس تأسیس شد و با متفکران و دولتمردانی همچون دیسرائیل، بیسمارک و هنری کیسینجر ارتباط دارد. گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر نموده است، اما اساسنامه این نشریه همچنان بدون تغییر باقی مانده و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است.،ایرنا

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50595

به "کوشش بن سلمان برای بهبود روابط با تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش بن سلمان برای بهبود روابط با تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید