درباره اولین محصول سایپا - سیتروئن؛ یک آغاز شیک!

به گزارش مجله سرگرمی، هفته نامه خودرو امروز: شاید آغاز این آنالیز با طراحی ظاهری، کمی کلیشه ای به نظر بیاید اما یک نکته را نمی توان کتمان کرد و آن این است که طراحی ظاهری C3، نقش غیرقابل انکاری در انتخاب خریدار خواهد داشت. C3 در نسل های اول و دوم نیز استایل متمایزی در مقایسه با رقبای هم کلاس خود داشت اما آنچه که در قالب نسل سوم این هاچ بک ساب کامپیکت فرانسوی ارائه شده، روایت کاملا متفاوتی دارد.

درباره اولین محصول سایپا - سیتروئن؛ یک آغاز شیک!

با C3 نسل سه، سیتروئن به زیبایی عناصر و فرم های بصری آوانگارد معرفی گردیده در C4 Cactus را در تناسبات جمع و جور یک هاچ بک ساب کامپیکت پیاده نموده و این در حالی است که با وجود ماهیت فانتزی خودروهای این کلاس (سگمنت B)، هیچ یک از رقبای اصلی حتی نتوانسته اند نزدیک به این استایل آوانگارد شوند.

C3 نسل سه هویت چهره خود را از چیدمان جدید چراغ های جلو در سه سطح می گیرد؛ چیدمان جدیدی که در آن دیلایت ها در بالاترین سطح، چراغ های اصلی جلو در سطح میانی و چراغ های مه شکن در پایین ترین سطح قرار دارند. ترکیب این چیدمان نورپردازی جلو، با تناسبات پف نموده و جزئیات پلاستیکی زیر بدنه، حداقل در نگاه اول، ژست یک کراس اوور کوچک شهری را به این هاچ بک ساب کامپیکت می دهد.

اما آنچه که مدرنیته بصری این ساخته سیتروئن را تقویت می نماید، بهره مندی از عناصری همچون طرح بدنه دو رنگ (با رنگ مجزای سقف و آینه بغل ها و قاب مه شکن های جلو) و حس شناور بودن سقف به واسطه طرح مخفی ستون های جلو و شکاف بصری باریک ایجاد شده در ستون های عقب است. البته در این بین طرح سه بعدی گرافیک داخلی چراغ های عقب، و همچنین ضربه گیرهای جانبی بدنه، موسوم به اِیربامپ را نیز نباید از قلم انداخت؛ تعیینه ای که برای اولین بار در C4 Cactus معرفی گردید و کاراکتر خاصی به نمای جانبی C3 می دهد.

مجموع اینها، ژست آوانگاردی را به C3 داده که تعیینا باب میل هر خریداری نخواهد بود، مخصوصا خریداران میانسال به بالا؛ اما ایده آل است برای خریداران بالقوه یک هاچ بک کوچک یعنی جوانان چرا که بیانی است بصری از یک سبک زندگی مدرن شهری، در واقع C3 هاچ بکی است با یک استایل متمایز که شبیه اش را به ندرت دیده ایم و همین باعث می گردد تا مدت ها نگاه ها را در شهر و جاده به خودخیره کند. اما به این هم باید اشاره کنیم که تاثیر این استایل متمایز و فانتزی، در صورت عرضه C3 با رنگ بندی متنوع، به مراتب بیشتر می شد.

سایپا - سیتروئن در حالی فعلا C3 را تنها با رنگ بدنه سفید و رنگ مکمل سرخ عرضه خواهد نمود که در بازارهای اروپایی، این خودرو با 9 رنگ بدنه و 4 رنگ مکمل عرضه می گردد و همین، امکان سفارش آن در 36 ترکیب رنگ اختصاصی را به خریدار اروپایی می دهد.

یک مدرنیته توأم با سادگی

در طراحی ظاهری C3، آنچه که بسیار جلب نظر می نماید، تکرار مکرر استفاده از الگوهای چهار ضلعی کشیده است؛ همین الگو را در طراحی داخلی مدرن و در عین حال ساده C3 نیز شاهد هستیم. سیتروئن در طراحی این محیط، رسیدن به راحتی یک خانه مدرن را هدف قرار داده و این، حسی است که با نشستن روی جایگاه های نرم و کاناپه مانند آن، به خوبی دریافت می کنید. برای جادار جلوه دادن این محیط، از ترفندهای بصری متعددی استفاده شده مثل تاکید بر فرم های خطی امتداد یافته در طول، عرض و ارتفاع، و یا طرح سقف شناور که حداقل از بیرون، حس یک کابین جادار را القا می نماید.

دیگر نکته ای که در طراحی داخلی C3 جلب نظر می نماید، حذف دکمه ها و کنترلگرهای فیزیکی مرسوم و تعریف کاربری آنها در نمایشگر لمسی 7 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی است که نه تنها حس و حال مدرن تری به محیط داده و دیگر خبری از شلوغی آزار دهنده دکمه ها بر روی داشبورد نیست. به وسیله این نمایشگر، می توانید سیستم صوتی را کنترل کنید، تنظیمات تهویه (شامل نحوه عملکرد و زاویه و سرعت پاشش) را انجام دهید، تماس های تلفن را همراه کنید و یا با دیگر اپلیکیشن های در نظر گرفته شده کار کنید. کاربری آن نیز بسیار ساده است و کافی است به آن عادت کنید.

یک نمایشگر دیگر نیز برای کامپیوتر سفری در دل نشانگرهای پشت فرمان تعبیه شده که اطلاعات ضروری را با گرافیک و فونتی کاملا خوانا پیش روی راننده به نمایش می گذارد. در این بین باید به غربیلک فرمان خوش دست و خوش فرم C3 نیز اشاره نمود که با چرم پوشش یافته و به هیچ عنوان دید نشانگرها را کور نمی نماید. ضمناً، دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان، راننده را قادر می سازد بدون حواس پرتی سیستم صوتی و تماس ها را کنترل کند. عدم بهره مندی از نویگیشن را نیز نباید از قلم انداخت، اما به لطف بهره مندی از MirrorLink و رابطه کاربری تلفن همراه، می توانید به سادگی گوشی هوشمند خود را به سیستم اطلاعات و سرگرمی متصل کنید و از اپلیکیشن های رهیاب آن بهره ببرید.

فضای داخلی برای راننده و سرنشین جلو، بسیار راحت است و نرمی بسیار خوشایند فنربندی نیز در تقویت این حس بی تاثیر نبوده است. همین راحتی، برای سرنشینان عقب نیز صدق می نماید اما با این تفاوت که به دلیل فضای پای محدود (همچون تمامی خودروهای این سگمنت)، افراد بلند قد کمی به مشکل می خورند. و این که نرمی سواری، در رانندگی های تهاجمی و تند و تیز، برای سرنشینان عقب کمی آزار دهنده خواهد بود.

C3 در نظر گرفته شده برای بازار کشور، با لیست تقریبا کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی عرضه خواهد شد اما احتمالا با ورود آن به جاده ها و خیابان های کشور، یک ضعف آپشنی کاملا جلب نظر خواهد نمود و آن هم عدم بهره مندی از سانروف است. البته این را هم باید اشاره نمود که نداشتن سانروف، ارتفاع مفید فضای داخلی را مخصوصا برای سرنشینان عقب افزایش داده و همین باعث می گردد افراد بلند قد، حداقل از نظر فضای سر مسئله ای در ردیف عقب جایگاه ها نداشته باشند.

در ادامه بحث کاربردپذیری که حداقل نزد خریداران ایرانی کمتر مورد توجه قرار می گیرد، باید به طراحی ایده آل فضاهای بار اشاره نمود که کاملا جادار، و کاملا کاربردی اجرا شده است. ضمناً، C3 با فضای 300 لیتری صندوق بار که در صورت خواباندن جایگاه های عقب (بصورت 60:40) تا 922 لیتر هم افزایش می یابد، بیشترین فضای بار را در کلاس خود ارائه می دهد.

لطفا مرا بران!

حتی اگر با تمام این شرحات، مجذوب C3 نشده باشید، با نشستن پشت فرمان این کوچولوی جسور فرانسوی، نظرتان کاملا عوض خواهد شد. نسل جدید C3 با پیشرانه های کم حجم و کم مصرفی در بازارهای اروپایی عرضه شده که شامل واحد 1.2 بنزینی 68 و 82 اسب بخاری، 1.2 بنزینی توربو 110 اسب بخاری و 1.6 توربودیزل 75 و 99 اسب بخاری (به ترتیب با 233 و 254 نیوتن متر گشتاور) می شوند. اما در بازار قدرتی پسند کشورمان، C3 بصورت اختصاصی با موتور 4 سیلندر 1.6 توربو 163 اسب بخاری عرضه خواهد شد که با 243 نیوتن متر، به گیربکس 6 سرعته اتومات ساخت آیسین ژاپن متصل است.

ترکیب این قدرت بالا با تناسبات جمع و جور و وزنه کم (بین 1250 تا 1300 کیلوگرم)، چالاکی کاملا محسوسی به C3 می دهند، به شکلی که از حالت سکون، تنها 8 ثانیه برای رسیدن به تندی یکصد کیلومتر در ساعت احتیاج دارد. همچنین به لطف هماهنگی بسیار خوب پیشرانه با گیربکس اتوماتیک، و در دسترس قرار دریافت بیشینه گشتاور از دورهای بسیار پایین (1400 تا 4000 دور در دقیقه)، شتاب ثانویه نیز در وضعیت بسیار خوبی واقع شده است؛ تعیینه ای که برای سبقت دریافت های آنی در سرعت های بالا یاری بسزایی می نماید.

کشش بسیار خوب پیشرانه باعث می گردد تا خودرو زحمتی برای سرعت دریافت و حفظ آهنگ حرکت در سرعت های بالا نداشته باشد. عایق کاری صوتی کابین نیز یک سواری بسیار کم صدا را برای سرنشینان به ارمغان می آورد، مخصوصا در بزرگراه ها. در واقع کابین حتی در سرعت های بالای بزرگراه، به قدری کم صداست که بدون نگاه کردن به کیلومترشمار نمی گردد حدود بالای سرعت را تشخیص داد. با این حساب اگر راحتی جایگاه ها، و فنربندی نرم را هم به این تعیینه C3 اضافه کنیم، به خودرویی میرسیم که با وجود کلاس بندی و ابعاد شهری، برای مسافرت های بین شهری خانواده های کم جمعیت نیز مناسب است.

در شرح بیشتر، فنربندی به قدری عملکرد مناسبی در تعلیق ضربات حاصل از ناهمواری های جهت دارد که در بخش پر از چاله جهتی که از سایپا - سیتروئن کاشان تا اصفهان داشتیم، حتی با وجود سرعت بالا، ضربه ای احساس نکردیم. این را هم اضافه کنیم که C3 دارای کروز کنترل نیز هست و اگر از رانندگی با سرعت ثابت در سفرهای بین شهری خسته می شوید، کافی است سرعت را بر روی عددی که می خواهید تنظیم کنید و دیگر کاری با پدال گاز نداشته باشید. نقطه مقابل این خوی راحت و رام در جهتهای مستقیم بزرگراه، کاراکتر چالاکی است که C3 در جاده های پیچ در پیچ دارد.

و این در حالی است که با وجود فنربندی نرم، ممکن است روی کاغذ انتظار فرمانپذیری خوب و مانورپذیری قابل قبول از این خودرو نرود. اما در شرایط آزمایش، C3 نشان داد که با حفظ راحتی ذاتی، می تواند در جاده های پیچ در پیچ هم چالاک و تند و تیز باشد. تعیینا بهره مندی از سیستم کنترل پایداری الکترونیک و مجموعه ترمز قابل اتکا و قدرتمندی که شامل ABS و سیستم توزیع الکترونیک نیروی ترمز می گردد، در رسیدن به این فرمان پذیری خوب (برای یک هاچ بک کوچک شهری) بی تاثیر نبوده اند اما بخشی از این عملکرد خوب و چسبندگی مناسب به جهت را نیز باید به حساب تایرهای میشلن نمونه هایی بگذاریم که سایپا - سیتروئن کاشان برای تست در اختیارمان گذاشت.

البته این را هم نباید از قلم انداخت که سرنشینان عقب، به واسطه فنربندی نرم، تکان های عرضی سواری تند و تیز در جهتهای پیچ در پیچ را کاملا احساس خواهند کرد، برخلاف سرنشینان جلو که به لطف جایگاه های دربر گیرنده، این تکان ها را با شدت بسیار کمتری احساس می نمایند. ختم کلام این که ترکیب هماهنگ موتور 1.6 توربو وگیربکس 6 سرعته اتومات أیسین، C3 را به کوچولوی مهیجی تبدیل نموده که از راندنش، خسته نمی شوید؛ نه در رانندگی های کند و کسل نماینده شهرهای شلوغ، نه در سرعت یکنواخت بزرگراه ها، و نه در سواری های تهاجمی جاده های کوهستانی. این، عین تجربه ای است که از دو روز رانندگی با C3 در جهت سایپا - سیتروئن کاشان تا اصفهان، و بالعکس کسب داشتیم.

یک انتظار جذاب

از اولین رونمایی رسمی سیتروئن C3 در ایران، تقریبا هفت ماه می گذرد و آخر هفته ای که گذشت (26 اردیبهشت) سایپا - سیتروئن بالاخره اولین محصول فراوریی خود را با سه موعد تحویل شهریور، مهر و آبان امسال پیش فروش کرد. قیمت نهایی خودرو هنوز تعیین نشده است.

C3 بازار بی رقیبی در ایران نخواهد داشت؛ اگر هاچ بک های هم رده ای همچون i20 های مونتاژی کرمان موتور و یاریس های وارداتی تویوتا را هم نادیده بگیریم، از نظر قیمتی، پژو 2008، رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی هم در ویترینی قرار می گیرند که C3 سایپا - سیتروئن خودرا در آن جا نموده است. اما می توان آینده خوبی برای آن در ایران متصور بود. در واقع کافی است اولین سری C3 های فراوریی سایپا - سیتروئن وارد خیابان ها و جاده های کشور شوند تا افسون این شیک کوچولوی جذاب آغاز گردد.

آغاز خوب سایپا - سیتروئن

سایپا - سیتروئن به این آغاز خوب، احتیاج مبرم دارد، مخصوصا در شرایط امروز که خروج آمریکا از برجام، آینده فعالیت و سرمایه گذای شرکت های خارجی در ایران را در هاله ای از ابهام برده است. فراوری آزمایشی C3 از بهمن ماه در سایپا - سیتروئن کاشان آغاز شده. در حال حاضر با داخلی سازی 20 درصدی در سایپا - سیتروئن کاشان به فراوری می رسد اما با انتقال پروسه فراوری دیگر محصولات این سایت (چانگان CS35، ساینا و تیبا) به سایت های دیگر سایپا، در جهت داخلی سازی 70 درصدی این خودرو کوشش خواهد شد. و گام بعدی، تحقق هدف صادرات 30 درصدی نمونه های فراوریی به بازارهای منطقه خواهد بود.

برای رسیدن به این اهداف، یکی از اولویت های سایپا - سیتروئن کاشان، رسیدن به استانداردهای فراوری، فروش و خدمات پس از فروش سیتروئن فرانسه است و می خواهد تفاوتی بین C3 های فراوریی ایران و نمونه های فراوری فرانسه نباشد. بعد از C3، سایپا - سیتروئن دو محصول کاملا جدید در سگمنت B (ساب کامپیکت) نیز فراوری خواهد نمود که البته معرفی آنها برای 2019 برنامه ریزی شده است.

یکی از این دو محصول آینده سایپا - سیتروئن، کراس اوور ساب کامپیکت ارزان قیمتی است که برای بازارهای نوظهور، مخصوصا بازار هند در حال توسعه است و به طور تعیین، متفاوت از C3 Aircross که کمتر از یک سال از آغاز عرضه اش در بازارهای اروپایی می گذرد، خواهد بود. اما خبر مهمتر از آینده فعالیت های سایپا - سیتروئن، سدان کوچکی است که بصورت اختصاصی برای بازار ایران در حال توسعه است. هنوز اطلاعاتی از این سدان کوچک در دست نیست اما به احتمال زیاد پلتفرمی مشترک با C3 دارد.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: برترین ها
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27584

به "درباره اولین محصول سایپا - سیتروئن؛ یک آغاز شیک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره اولین محصول سایپا - سیتروئن؛ یک آغاز شیک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید