راهکارهای رشد صندلی دانشگاه های دنیا اسلام در رتبه بندی های دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، در اولین جلسه اعضای کمیته اجرایی (EC) پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام راهکارهای رشد صندلی دانشگاه های دنیا اسلام در رتبه بندی های دنیای تشریح شد.

راهکارهای رشد صندلی دانشگاه های دنیا اسلام در رتبه بندی های دنیا

به گزارش خبرنگاران، اولین نشست اعضای کمیته اجرایی ISC از کشورهای نیجریه، مالزی، ترکیه، و پاکستان به نمایندگی از مناطق مختلف شامل آفریقا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و شبه قاره هند در محل پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با حضور دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام و معاونین و مدیران ISC برگزار گردید.

هدف از این نشست، بحث در مورد شیوه اجرایی کردن برنامه های ISC در مناطق و نیز کشورهای اسلامی بخصوص همکاری در نمایه سازی نشریات علمی معتبر، پایش عملکرد علمی کشورهای اسلامی، یاری به افزایش ارتقای عملکرد پژوهشی دانشگاه ها و رتبه دنیای آنها در نظام های رتبه بندی بین المللی و برگزاری کارگاه های آموزشی نظام مند برای دانشگاه ها و اعضای هیات علمی با هدف افزایش اثربخشی پژوهش در مقیاس های منطقه ای و دنیای بود.

اعضای کمیته اجرایی حاضر در این جلسه عبارت از دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه، دکتر اسماً اسماعیل، رییس آموزشگاه علوم مالزی و رییس دانشگاه USM، دکتر اظهر علی شاه رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان، دکتر سلیمان باباتنده رامون یوسف مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات و عضو کمیسیون دانشگاه های ملی نیجریه بودند.

دکتر ابراهیم محمد بشیر، دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در نیجریه و دکتر عباس قنبری باغستان، رایزن علمی سابق ایران در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به عنوان مشاور ریاست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در امور همکاری های علمی بین المللی در این نشست حضور داشتند.

اعضای کمیته اجرایی ISC توسط وزرای آموزش عالی کشورهای مربوطه و به نمایندگی از منطقه مربوطه معرفی و با حکم رییس شورای راهبری ISC (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران) انتخاب شده اند.

در این نشست پیغام دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد صندلی و نقش پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام ایراد شد و طی آن اظهار شد که همکاری بین ISC و کشورهای اسلامی به ارتقای اهداف بلندمدت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در دنیا اسلام بینجامد.

دکتر دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در این نشست به معرفی اجمالی صندلی کنونی کشورهای اسلامی در میان کشورهای دنیا پرداخت و در مورد میزان رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشورهای عضو OIC در طی 20 سال اخیر توضیحاتی را مطرح نمود.

وی همچنین به تشریح وظایف، مسئولیتها و فعالیتهای ISC در حوزه های ملی و بین المللی پرداخت.

در ادامه دکتر حقیقت، معاون پژوهشی وفناوری ISC، رتبه بندی بین المللی ISC و شاخص های مهم و روش شناسی آن را بطور کامل تشریح کرد.

برنامه های ISC در مورد کیفی سازی و ارتقای مجلات معتبر در پایگاه داده ISC توسط جواد حیات داوودی، مدیر تجزیه و تحلیل منابع، بطور کامل ارائه شد و این مورد استقبال اعضای کمیته اجرایی نهاده شد.

در ادامه، دکتر اسماً اسماعیل رئیس دانشگاه USM مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و دانشمندان، بر این موضوع تاکید نمود که کشور مالزی و دانشگاه های آن با وجود دارا بودن دانشجویان خارجی متعدد و رتبه و صندلی مناسب در رتبه بندی های دنیای از جمله تایمز و کیو.اس، سیستم ارزیابی ویژه و خاص خود را دارا هستند و از شاخص ها و معیارهای غرب پیروی نمی نمایند.

وی اضافه نمود: مالزی فراتر از رتبه بندی حرکت می نماید؛ برای کشور مالزی، همگام شدن با رشد علم و فناوری و دنیای سازی بسیار مهم است، اما در این کشور در کنار رشد علم و دانش، به پرورش جنبه های اخلاقی و شخصیتی نسل آینده این کشور نیز اهمیت بسیار داده می گردد.

پروفسور اسماً اسماعیل سپس راهکارهای افزایش تعداد نشریات علمی معتبر در مالزی را تشریح کرد.

دکتر سلیمان باباتنده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاه های ملی نیجریه نیز ضمن ارائه آماری از دانشجویان آموزش عالی و با اشاره به میزان تولیدات علمی در دانشگاه های دولتی و خصوصی نیجریه، خاطر نشان کرد: به منظور رشد سیستم ارزیابی عملکرد علمی، همگام شدن با فرآیند دنیای سازی علم و فناوری، آموزش مجازی و چالش های موجود بر سر راه این فرآیندها در کشور نیجریه، به طور حتم یاری و همکاری تمام کشورهای اسلامی لازم و موثر خواهد بود.

وی سپس ضمن توصیف آموزش عالی در کشور نیجریه، به بیان راهکارهای عملی جهت ارتقای دانشگاه ها پرداخت.

دکتر رامون یوسف این جلسه را راهکاری موثر جهت ارتقای صندلی علمی کشورهای اسلامی دانست و تاکید نمود: مصوبات این جلسه باید هم راستا با فرهنگ تک تک کشورهای اسلامی باشد.

وی خواهان مطرح شدن راهکارهای موثر برای توسعه ملی کشورهای اسلامی در این جلسه شد.

تدوین سیاست های کارآمد و انتخاب اهداف واقع گرایانه از پیشنهاداتی بود که دکتر رامون یوسف جهت پیشگیری از اتلاف بودجه ملی و هدر رفتن انرژی مطرح نمود.

سپس دکتر اظهر علی شاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن معرفی دانشگاه سیند، آماری از صندلی علمی دانشگاه های پاکستان و تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی پاکستان ارائه داد و به معرفی راهکارهای رشد صندلی دانشگاه های دنیا اسلام در رتبه بندی های دنیای پرداخت.

دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه نیز بعضی سیاست ها و اقدامات اجرا شده توسط آموزش عالی ترکیه در مورد ارزیابی کیفی محققان و دانشگاه ها را بر شمرد.

وی با اشاره به تعداد هشت میلیون دانشجوی در حال تحصیل در کشور ترکیه، توجه به کیفیت در کنار کمیت عملکرد محققان یک کشور را زمینه ساز تقویت زیرساخت و ظرفیت تحقیقاتی هر کشور دانست.

اعتبارسنجی آموزش عالی از دیگر مواردی بود که دکتر دوگراوغلو بر آن تاکید نمود.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC)، در انتهای این نشست، گزارش نهایی وظایف اعضای کمیته اجرایی ISC به بحث و گفت وگو گذاشته شد و در نهایت، ضمن تصویب موارد پیشنهادی ISC، چند مورد به پیشنهاد اعضای کمیته اجرایی، اضافه شد و به امضای اعضا و مسئولان رسید.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27261

به "راهکارهای رشد صندلی دانشگاه های دنیا اسلام در رتبه بندی های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای رشد صندلی دانشگاه های دنیا اسلام در رتبه بندی های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید