شناسایی بقایای معماری چشمگیر در تپه گنج دره هرسین کرمانشاه

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حجت دارابی، سرپرست برآورد، کاوش برای مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه گنج دره هرسین امروز با اعلام این خبر گفت: کاوش بازنگری تپه گنج دره هرسین، کرمانشاه با هدف آنالیز و مطالعه گاهنگاری زمان استقرار و اقتصاد معیشتی ساکنان شروع شد.

شناسایی بقایای معماری چشمگیر در تپه گنج دره هرسین کرمانشاه

او در ادامه اضافه کرد: کاوش در یک برش لایه­ نگاری در کنار گودال به جای مانده از کاوش قبلی اسمیت در حال اجرا است و تاکنون منجر به شناسایی بقایای معماری چشمگیری شامل اتاقکهای چینه­ای و خشتی شده که بعضاً دارای شاخ و جمجمه حیواناتی مانند بز، گوسفند و گوزن در داخل خود هستند.

دارابی با اشاره به این نکته که براساس برنامه ، گمانه­زنی برای مشخص عرصه و حریم گنج­دره در کنار کاوش توسط هیأت مشترک ایرانی-دانمارکی انجام می­گردد، اضافه کرد: اصولاً گنج­دره از ماندگاری قابل توجهی در بقایای و شواهد باستان­شناسی مانند معماری و اشیاء گلی در مقایسه با دیگر محوطه­های نوسنگی ایران برخوردار است؛ به گونه ای که در بعضی موارد ارتفاع اتاقکهای به دست آمده نزدیک به 2 متر است.

او با ابراز تاسف از این که محل کاوشهای بسیار گسترده قبلی در دهه­های 50-1340 خورشیدی در سرانجام کار پر نشده، گفت: این امر باعث تخریب و فرسایش بیشتر محوطه در سالهای گذشته شده است.

تخریب مضاعف با حفاری های غیرمجاز

دارابی با اشاره به این که حفاریهای غیرمجاز نیز باعث تخریب مضاعف محوطه شده است گفت: امیدواریم با همکاری نهادهای مختلف بتوان در راستای حفظ این اثر بسیار مهم اقدامات علمی و حفاظتی و نیز فرهنگ­سازی در بین مردم محلی انجام داد.

او گفت: انتظار می­رود نتایج نهایی این کاوش منجر به بازنگری دقیق اطلاعات پیشین ما از تپه گنج­دره گردد که این مهم پس از سرانجام کاوش و تحلیل شواهد و مدارک به دست آمده از آن ممکن خواهد شد.

این باستان شناس در ادامه اضافه کرد: پیرو انعقاد تفاهم نامه پنج ساله بین دانشگاه رازی، دانشگاه کپنهاگ و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور طرحی با عنوان ردیابی تغییرات فرهنگی و محیطی: فراپارینه­سنگی و نوسنگی در دره سیمره، زاگرس مرکزی تعریف شده و از سال قبل با سرپرستی مشترک اساتید گروههای باستان­شناسی دانشگاههای مورد اشاره و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه آغاز شده است.

گذار از دوران شکارورزی به آغاز کشاورزی

به گفته دارابی، این طرح به دنبال مطالعه چگونگی گذار جوامع از دوران گردآوری غذا و شکارورزی به آغاز کشاورزی و فراوری غذا در زاگرس مرکزی با نگاهی منطقه­ای است تا بتواند نقش این منطقه را در مهمترین اتفاق تاریخ زندگی انسان (انقلاب کشاورزی) روشن­تر نموده و کفه ترازو را تا حدودی به سمت ایران سنگین کند.

او با اشاره به تمرکز مرحله دوم این طرح بر بازنگری تپه معروف گنج­دره هرسین گفت: به رغم کاوشهای گسترده قبلی در این محوطه به سرپرستی فیلیپ اسمیت کانادایی در قبل از انقلاب و نیز با وجود اهمیت باستان­شناسی آن، اطلاعات مختصر و ضدونقیضی به ویژه از نظر معیشت و گاهنگاری از گنج­دره در دسترس است.

به گفته دارابی، این در حالی است که در سالهای اخیر روش های جدید مطالعاتی در باستان­شناسی جهان رایج شده که در زمان کاوشهای قبلی وجود نداشته است.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53863

به "شناسایی بقایای معماری چشمگیر در تپه گنج دره هرسین کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی بقایای معماری چشمگیر در تپه گنج دره هرسین کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید