مشهورترین جاسوس های تاریخ را بشناسید

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: در دوران جنگ و صلح، جاسوسان نقش مهم و کلیدی در جمع آوری اطلاعات برای کشور خود دارند. این افراد گاهی خیلی زودتر از آنچه که انتظار می رود دستگیر شده و ماموریتشان ناتمام می ماند و گاهی اوقات یک جاسوس ده ها سال به جمع آوری اطلاعات ادامه داده و مخفی باقی می ماند.

مشهورترین جاسوس های تاریخ را بشناسید

در این میان بعضی از جاسوسان برای بیش از یک کشور جاسوسی می نمایند که به آن ها جاسوس چندجانبه گفته می گردد. در تاریخ جاسوسان نقش بسیار مهمی در جنگ ها و نتایج آن و دیگر توطئه ها و دسیسه های دولت ها علیه یکدیگر داشته اند، اما بعضی به هر دلیلی مشهورتر از دیگران بوده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مشهورترین جاسوسان تاریخ آشنا کنیم.

1. ماتا هاری

تاریخ تولد:

1877

تاریخ مرگ:

1917

جاسوسی برای:

آلمان و شاید هم فرانسه

ماتا هاری اسم هنری یک زن هلندی به نام مارگارتا گیرترویدا زله بود که در پاریس رقصندگی کرده و نقش معشوقه بسیاری از شخصیت های برجسته را ایفا می کرد.

در سال 1905 و پس از جدایی از همسرش، زله شروع به کار به عنوان رقصنده کرده و نام خود را به ماتا هاری (ماتا به معنای آفتاب و هاری به معنای سپیده دم) تغییر داد و نمایش های خود را با ظاهر یک شاهدخت اهل جاوه می داد. او در این مدت با طبقات اشراف زاده و قدرتمند پاریس رفت و آمد داشته و نقش معشوق بسیاری از سیاستمداران و چهره های ارشد نظامی را ایفا می کرد.

بدین ترتیب هاری در جایگاهی بسیار مناسب برای جمع آوری اطلاعات نهاده شده بود. در دوران جنگ جهانی اول، هلند اعلام بی طرفی کرد که به هاری اجازه می داد آزادانه از کشوری به کشور دیگر سفر کند.

در این سفر ها بود که سرویس امنیتی بریتانیا او را مورد بازپرسی قرار داده و از جاسوسی وی برای فرانسه پرده برداشت، ادعایی که بعد ها توسط مقامات فرانسوی تکذیب شد و هنوز واقعیت آن معین نشده است.

در ژانویه 1917، نماینده نظامی آلمان در مادرید یک پیغام رادیویی رمزگذاری شده به برلین فرستاد مبنی بر اینکه اطلاعات بسیار مهمی از جانب یک جاسوس با نام مستعار H-21 بدست آورده است. سرویس امنیتی فرانسه این پیغام را شنود کرده و دریافت که ماتاهاری همان جاسوس است.

در 13 فوریه 1917، ماتا هاری در اتاق هتلش در پاریس دستگیر شده و پس از محاکمه به خاطر جاسوسی برای آلمان ها مقصر شناخته شد. ماتا هاری در 15 سپتامبر 1917 در سن 41 سالگی به جوخه آتش سپرده شد.

2. جولیوس و اتل روزنبرگ

تاریخ فراوری:

1915 و 1918

تاریخ مرگ:

1953

جاسوسی برای:

اتحاد جماهیر شوروی

جولیوس و اتل روزنبرگ یک زوج کمونیست آمریکایی بودند که به اتهام انتقال اسناد محرمانه مربوط به برنامه های هسته ای ایالات متحده به شوروی اعدام شدند. این دو در سال 1936 و در جریان نشست حزب جوانان کمونیست با هم آشنا شده و در شرایطی که جولیوس رهبر حزب بود با هم ازدواج کردند. جولیوس و اتل دارای دو فرزند پسر شدند.

جولیوس در سال 1942 توسط سرویس کا گ ب استخدام شده و به یکی از مهم ترین و بهترین جاسوسان این سرویس امنیتی تبدیل شد. او اطلاعات محرمانه ای مانند طراحی فیوزی که بعد ها در سال 1960 برای ساقط کردن یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی U-2 مورد استفاده نهاده شد را بدست سرویس کا گ ب رساند.

او همچنین افراد زیادی با تمایلات کمونیستی را برای کار با سرویس امنیتی شوروی استخدام کرد. جولیوس روزنبرگ هزاران سند را از کمیته مشاوره ملی در صنعت هوانوردی از جمله اسناد مربوط به طراحی و فراوری کامل جت جنگنده P-80 Shooting Star ساخت شرکت لاکهید مارتین را در اختیار روس ها قرار داد.

گروهبان دیوید گرین گلس، مکانیک سابق در مرکز توسعه هسته ای لوس آلاموس بعد ها اعتراف کرد که اطلاعات سری را به اتحاد جماهیر شوروی منتقل کرده و ادعا کرد که این کار را از طریق شوهر خواهرش، جولیوس روزنبرگ، انجام داده است. او در ابتدا دخالت خواهرش، اتل، در این ماجرا را تکذیب کرد، اما در نهایت روزنبرگ ها هر دو به اتهام جاسوسی دستگیر شدند.

در سال 1951، گرین گلس به عنوان شاهد اصلی در دادگاه گفت که خواهرش اسراسر نظامی که توسط او دریافت کرده را در یک ملاقات در خانه خود تایپ کرده و او نیز طرحی از یک بمب اتمی را در اختیار جولیوس قرار داده است. بدین ترتیب روزنبرگ ها گناهکار شناخته شده و به مرگ محکوم شدند. این دو در سال 1953 در زندان سینگ سینگ از طریق جایگاه الکتریکی اعدام شدند.

3. آلدریچ ایمس

تاریخ تولد:

1941

جاسوسی برای:

اتحاد جماهیر شوروی

ایمس یک افسر ضداطلاعاتی سابق سازمان سیا بود که در سال 1994 به جرم جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی دستگیر شد. به عنوان اولین فعالیت او در مقام یک افسر اطلاعات، ایمس در آنکارا مستقر شده و هدف او استخدام افسران اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی بود.

به دلیل مسائل اقتصادی در زندگی شخصی که از اعتیاد به الکل و هزینه های فراوانش ناشی می شد، ایمس در سال 1985 کار برای سرویس امنیتی شوروی را شروع کرد و با اطلاعاتی سری وارد سفارت شوروی در واشنگتن شد تا در مقابل آن از سفارت شوروی پول دریافت نماید.

بعد ها ایمس به عنوان رییس اداره اروپای سازمان سیا منصوب شد، جایی که دسترسی مستقیمی به هویت جاسوسان سازمان سیا در کا گ ب و ارتش شوروی داشت. اطلاعاتی که وی در اختیار کا گ ب قرار داد به شناسایی و دستگیری دستکم 100 جاسوس سیا و اعدام دستکم 10 نفر از آن ها انجامید.

او در نهایت هویت تمام جاسوسان سازمان سیا که در خاک اتحاد جماهیر شوروی فعالیت می کردند را در اختیار کا گ ب قرار داد که به خاطر آن 4.6 میلیون دلار دریافت کرد. او از این پول برای یک زندگی خوب متفاوت با زندگی یک مامور سیا، خرید جواهرات و خودرو و یک خانه 500.000 دلاری استفاده کرد.

در اوایل سال 1985، سازمان سیا متوجه شد که با سرعتی فراوان در حال از دست دادن جاسوسان خود است. در ابتدا آن ها دوست نداشتند بپذیرند که عوامل کا گ ب در سازمان نفوذ کرده اند و موضوع را به ابزار های شنود نسبت دادند. در نهایت وقتی اف بی آی رسیدگی به ماجرا را بر عهده گرفت، ایمس به عنوان مظنون اصلی تحت نظر نهاده شد.

در نهایت ماموران این بخش از ترس این که ایمس در جریان یک ماموریت اطلاعاتی به مسکو فرار کند، او را با همسرش در فرودگاه دستگیر کردند. در ادامه ایمس به حبس ابد محکوم شده و اکنون در زندان آلنوود در پنسیلوانیا زندانی است.

4. کلاوس فوکس

سال تولد:

1911

سال مرگ:

1988

جاسوسی برای:

اتحاد جماهیر شوروی

کلاوس فوکس یک فیزیکدان تئوریک آلمانی الاصل بود که در مرکز لوس آلاموس در پروژه فراوری بمب اتمی کار می کرد. او مسئولیت بسیاری از مهم ترین محاسبات تئوریک مربوط به اولین سلاح های شکافتی و مدل های اولیه بمب هیدروژنی را بر عهده داشت. در دوران حضور در دانشگاه در آلمان، فوکس با حزب کمونیست آلمان آشنا شد.

بعد از چند بار بازپرسی توسط دولت نازی، فوکس به انگلیس فرار کرده و در آنجا در رشته فیزیک مدرک دکترا گرفت و برای مدت کوتاهی روی پروژه فراوری بمب اتمی در انگلیس کار کرد. در همین دوران بود که فوکس جاسوسی برای شوروی را شروع کرد و بر این باور بود که کمونیست ها حق دارند بدانند که بریتانیایی ها و آمریکایی ها در حال ساخت و توسعه چه تکنولوژی جدیدی هستند.

در سال 1943 بود که فوکس برای مشارکت در پروژه موسوم به منهتن به ایالات متحده رفته و از سال 1944 در نیومکزیکو و مرکز تحقیقاتی لوس آلاموس مشغول به کار شد. به مدت دو سال، فوکس طرح های تئوریک ساخت بمب هیدروژنی را در اختیار رابطان خود با کا گ ب قرار داد.

او همچنین اطلاعات مهمی در زمینه فراوری اورانیوم 235 در اختیار شوروی قرار داد که باعث شد این کشور بتواند تعداد بمب های اتمی متعلق به ایالات متحده را تخمین بزند. در بازگشت به بریتانیا در سال 1946، فوکس به دنبال کشف رمز مراودات سازمان کا گ ب مورد بازپرسی نهاده شد.

او در نهایت به دادگاه رفته و به 15 سال زندان محکوم شد که در آن موقع بالاترین میزان محکومیت در بریتانیا برای انتقال اسرار نظامی به کشور های دوست بود. فوکس بعد از 9 سال از زندان آزاد شده و بلافاصله به آلمان رفت و تا انتها عمر در همانجا زندگی کرد.

5. بلا بوید

تاریخ تولد:

1844

تاریخ مرگ:

1900

جاسوسی برای:

نیرو های کنفدراسیون

بلا بوید که با نام ماریا ایزابلا بوید بدنیا آمد جاسوس نیرو های کنفدراسیون در دوران جنگ داخلی ایالات متحده بود. او از هتل پدری اش به عنوان محل کارش استفاده کرده و اطلاعات مهمی را در اختیار ژنرال های کنفدراسیون قرار داد. حرفه او در عرصه جاسوسی شروعی بسیار ساده و تصادفی داشت.

وقتی گروهی از سربازان اتحادیه با هدف نصب کردن پرچم ایالات متحده وارد خانه پدری بلا شدند یکی از آن ها به مادر وی بی احترامی نمود. بلا که در آن موقع تنها 17 سال سن داشت تپانچه ای بیرون کشیده و یکی از این سربازان را به قتل رساند. هیئت آنالیز ماجرا او را آزاد کرده، اما تحت نظر قرار داد.

او از این ماجرا سود برده و اسرار نظامی را با وسوسه کردن دستکم یکی از نظامیانی که مراقبش بود بدست آورد. او این اطلاعات را از طریق یکی از برده هایشان به نام الیزا هوپول به دست ژنرال های کنفدراسیون رساند.

یک روز عصر در اواسط سال 1862، بلا از برنامه ریزی یک ژنرال اتحادیه برای کاهش حضور نظامی ارتش اتحادیه در فرانت رویال خبردار شد و همان روز وی نیرو های اتحادیه را در جریان ماجرا قرار داد. بدلیل این اطلاعات بود که بعد ها به وی صلیب افتخار جنوب داده شد.

بلا در 29 جولای 1862 و به دلیل خیانت معشوقش دستگیر شده و پس از یک ماه زندانی شدن آزاد شد. وی یک بار دیگر نیز دستگیر شده، اما این بار هم توانست از زندان رهایی یابد.

بعد از مدتی کوتاه زندگی در انگلستان، بلا به ایالات متحده بازگشته و یک تور در سراسر کشور با بازگویی دوران فعالیت خود به عنوان جاسوس راه اندازی کرد. وی در جریان یکی از این تور ها در واشنگتن و در سن 56 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری حصبه جان باخت.

6. پنج کمبریجی

تاریخ تولد:

قرن بیستم

تاریخ مرگ:

قرن بیستم

جاسوسی برای:

اتحاد جماهیر شوروی

پنج کمبریجی در واقع حلقه ای از جاسوسان اتحاد جماهیر شوروی در بریتانیا بود که در طول جنگ جهانی دوم و تا اوایل دهه 1950 اسراسر نظامی و تحقیقاتی را در اختیار سرویس های امنیتی شوروی قرار می دادند.

همچنین این گروه به دست داشتن در انتقال اطلاعات نادرست در خصوص شوروی به نیرو های آلمانی دست داشته اند. در حالی که این گروه به پنج کمبریجی مشهور بودند، اما عضو پنجم گروه هنوز ناشناخته باقی مانده است. دیگر اعضای گروه عبارتند از:

کیم فیلبی: از میان پنج کمبریجی به نظر می رسد که فیلبی بیشترین صدمه را به سرویس های اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده وارد کرده و اطلاعات محرمانه زیادی را در اختیار سرویس های اطلاعاتی شوروی قرار داد که به مرگ گروه زیادی از جاسوسان این دو کشور در خاک شوروی انجامید. او در هند و از پدری به نام جان فیلبی که یک افسر بریتانیایی بوده و بعد ها به عنوان مشاور پادشاه عربستان سعودی انتخاب شد بدنیا آمد.

دونالد دوارت مک لین

دونالد زمانی که هنوز در کمبریج و در سال های اول تحصیل خود بود توسط سرویس های امنیتی شوروی به عنوان مامور مخفی نفوذ مستقیم به کار گرفته شد. به نظر می رسد که اطلاعات او نقش مهمی در محاصره برلین در سال 1948 توسط نیرو های اتحاد جماهیر شوروی و شروع جنگ کره داشته است. مک لین در سازمان کا گ ب به درجه سرهنگی رسید.

گای بورخس

بورخس و آنتونی بلانت اسناد محرمانه اداره مخفی خارجه و ام آی فایو را در خصوص استراتژی های نظامی متفقین در اختیار شوروی قرار دادند. بورخس که در آن موقع معاون وزیر امور خارجه وقت بریتانیا، هکتور مک نیل، بود برای روس ها یک عامل بسیار باارزش بود.

آنتونی بلانت

بلانت یک مورخ هنری انگلیسی، استاد سابق تاریخ هنر در دانشگاه لندن و مدیر موسسه هنر کولتارد بود. بعد از دیدار از روسیه در سال 1933، بلانت در سال 1934 به استخدام سرویس امنیتی ان کا وی دی (سرویس امنیتی شوروی پیش از کا گ ب) درآمد. او که یک مارکسیست بسیار معتقد بود نقش مهمی در استخدام گای بروخس و دونالد مک لین توسط سرویس های اطلاعاتی شوروی داشت.

این چهار نفر در ابتدا لقب حلقه جاسوسی کمبریج را داشتند، زیرا همگی کمونیست هایی بسیار سرسخت بودند که در دهه 1930 وارد دانشگاه کمبریج شدند. اگر چه گفته می گردد در زمان حضور در کمبریج بوده که این افراد به استخدام کا گ ب درآمدند، اما آنتونی بلانت این موضوع را رد کرده و ادعا کرده که پس از فارغ التحصیلی بوده که همکاری این افراد با سرویس های امنیتی شوروی شروع شده است.

7. ریچارد سورژ

تاریخ تولد:

1895

تاریخ مرگ:

1944

جاسوسی برای:

اتحاد جماهیر شوروی

ریچارد سورژ به عنوان یکی از بهترین جاسوسان اتحاد جماهیر شوروی در ژاپن در طول جنگ جهانی دوم و پیش از آن شناخته می گردد که باعث شد وی از مشهورترین جاسوسان تاریخ باشد. سورژ در آذربایجان و در دوران حکومت تزار ها بر این منطقه بدنیا آمد.

عموی او از نزدیکان کارل مارکس بود. سورژ در اکتبر 1914 به طور داوطلبانه در جنگ جهانی اول شرکت کرد و به دسته دانشجویان گارد سوم توپخانه پیوست. در طول حضورش در جنگ و در جبهه غرب، سورژ در مارس 1916 به شدت زخمی شده و ترکش خمپاره باعث قطع شدن سه انگشت و شکستن هر دو پایش شد که باعث شد تمام عمرش لنگ باشد.

در دوران نقاهت بود که سورژ با اندیشه های مارکس آشنا شده و ایدئولوژی مارکسیستی را پذیرفت. بعد از اخراج شدن از معلمی و کار در معدن، سورژ به اتحاد جماهیر شوروی گریخته و در ظاهر یک روزنامه نگار به کشور های اروپایی فرستاده شده تا به عنوان جاسوس و مامور مخفی، زمینه را برای شورش گروه های کمونیست در این کشور ها فراهم کند.

در سال 1922، سورژ به فرانکفورت منتقل شد، جایی که وی اطلاعات زیادی در خصوص جامعه تاجران و کاسبکاران آلمان تهیه کرده و به شوروی فرستاد. در می 1933، سورژ مامور تشکیل یک حلقه جاسوسی در ژاپن شد. در 14 سپتامبر 1941 بود که او به اطلاع ارتش سرخ رساند که ژاپنی ها به این زودی ها قصد حمله به شوروی را ندارند مگر اتفاقات خاصی رخ دهد که در آن موقع دور از واقع به نظر می رسیدند.

سورژ در 18 اکتبر 1941 در توکیو و در خانه یکی از معشوقه هایش دستگیر شد. یک افسر پلیس ژاپنی نوشته ای سری که باید معدوم می شد را در خیابان پیدا کرد که در آن به سورژ اخطار داده شده بود تحت نظارت است. علیرغم شکنجه، سورژ تمامی اتهامات را رد کرد.

از آنجا که دولت شوروی نیز جاسوس بودن سورژ را رد می کرد، تبادل او با زندانیان ژاپنی در بند شوروی صورت نگرفته و بدین ترتیب سورژ در 7 نوامبر 1944 در توکیو بدار آویخته شد. دولت شوروی تا سال 1964 به جاسوس بودن سورژ اعتراف نکرد.

منبع: listverse

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: برترین ها
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56104

به "مشهورترین جاسوس های تاریخ را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین جاسوس های تاریخ را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید