نشست آنالیز طرح سامان دهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، نشست آنالیز طرح ساماندهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی به منظور مطالعات حفاظت و ساماندهی بافت شیخ صفی صبح امروز در وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.

نشست آنالیز طرح سامان دهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار گردید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، نشست آنالیز طرح سامان دهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی با حضور مدیرکل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل و تنی چند از کارشناسان و اعضای شورای فنی وزارت میراث فرهنگی به منظور مطالعات حفاظت و سامان دهی بافت شیخ صفی صبح امروز 31 شهریور 98 برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مدیر پروژه سامان دهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی از شرکت مشاوره مهندسان هنر مهندسی شهر به توضیحاتی در خصوص مطالعات و سامان دهی بافت مجموعه شیخ صفی از سوی این شرکت پرداخت و گفت: 3 هکتار اراضی در اطراف مجموعه شیخ صفی آزادسازی شده بود که در حد فاصل میدان ساعت تا بقعه شیخ صفی شاهد دامنه آن بودیم. از طرفی یک سری مطالبات محلی برای سامان دهی این مجموعه وجود داشت و با توجه به ثبت جهانی شیخ صفی و صندلی مذهبی آن از نظر اهمیت تشیع در کشور، نظر بر این بود تا این بافت تاریخی سامان دهی گردد.

او اضافه نمود: پیشنهاد اولیه ما این بود که برای 17 هکتار یک بلوک شهری کار کنیم و محدوده حوزه نفوذ خود را به بافت تاریخی اردبیل محدود کنیم، ولی به دلایلی که بخشی از آن به دلیل هزینه ها بود، تصمیم بر این گرفته شد که همین 3 هکتار را طراحی و سامان دهی کنیم که تمرکز روی آن صورت گرفت. با توجه به هم پیوندی مجموعه شیخ صفی و بافت پیرامون آن، 17 هکتار مورد مطالعه و برداشت میدانی نهاده شد و تک تک عوارض مورد شناسایی نهاده شد که از اقدامات مهم که به یاری استان انجام شد، تهیه نقشه ارزش یابی در استان بود؛ ارزش مبتنی بر یک اثر تاریخی یا ارزش مبتنی بر موقعیت مکانی که صرفا متکی به کالبد نیست که در استان آنالیز دقیق روی آن انجام شد و کتباً مورد تایید استان نهاده شد.

او توضیح داد: همچنین در خصوص اراضی آزادسازی شده طیفی از مطالبات و راهکارها را داشتیم که به صورت انبساطی و وسیع تر به آن نگاه گردد و گسترش یابد تا اینکه با استناد به عکس های تاریخی 1335 و غیره بافت را به درستی بازسازی کنیم به طوری که هم بتواند مطالبات محلی را جوابگو باشد و هم در شأن یک اثر ثبت جهانی قرار گیرد.

او اضافه نمود: وقتی اثری ثبت جهانی می گردد معمولا اهالی آنجا با تعصب به آن نگاه می نمایند ولی در خصوص شیخ صفی سطح مطالبات ساکنان محلی ثبت جهانی این اثر بود. در واقع علاوه بر اینکه ماهیت و محتوای این پروژه چه چیزی باشد رویه های آن برای ما دارای اهمیت بود تا باعث کوچ ساکنان اصلی آن نشویم و توسعه آن پایدار و مبتنی بر ریشه های تاریخی باشد.

در ادامه مدیر فنی این پروژه به ارائه توضیح خدمات و تحقیقات اجرا شده در این خصوص پرداخت.

همچنین نادر فلاحی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی اردبیل نیز در این نشست به جزئیاتی درباره این طرح پرداخت و با اشاره به تبدیل محوطه گذر از خیابان به پیاده راه توضیح داد: مطالبه عمومی استان این است که این موضوع به نوعی تدبیر گردد که بحث اتصال محوطه باز یا میدان ها به خیابان شیخ صفی تعریف گردد.

فرهاد عزیزی، مدیر کل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی هم در این نشست با بیان اینکه بخشی از بحث پیاده راه تاکنون مرتفع شده است، ادامه داد: بهتر است درباره موضوع انسجام کالبدی و کاربری آن صحبت گردد. این محدوده ظرفیت بسیار خوبی است که جدای احتیاجهای عملکردی در سطح منطقه ای و بین المللی هم باید جوابگو باشیم. انتظار ما این است که تمام یا بخشی از از مشکلاتی که وجود دارد در عملکرد و کالبد بخش زیادی از آن دیده گردد و هنوز این باور را ندارم که تمام احتیاجهای این محدوده مرتفع شده باشد.

او اضافه نمود: مسائلی در استان وجود دارد و این موضوع مدنظر مشاور طرح بوده و بحث پیاده راه و غیره همگی در نظر گرفته شده و بستگی به دیدگاه و نحوه عملکرد ما با مدیران استان دارد. اینکه این طرح رویکرد و چشم انداز ما را نشان دهد، خیلی معین نیست و باید به درستی آنالیز و در جلسات آینده توافق کلی در خصوص آن صورت گیرد تا دیدگاه ها را به هم نزدیک و یک پاسخ و مواجهه اصولی به آن بدهیم و در جلسات آینده به راهکار معینی در این خصوص برسیم.

همچنین در این نشست، محمدحسن محب علی، عضو شورای فنی وزارت میراث فرهنگی کشور در سخنانی اظهار کرد: تک بناهای ارزشمند در تمام بافت ها موجود است ولی بافت تاریخی به شبکه، ارتباطات و تاریخ آن وابسته است. در طراحی های که اجرا شده، بافت قدیم و بافت جدید نباید با هم ادغام گردد چون ساخت بافت جدید در بافت قدیم قابل اجرا نیست و آن را نابود می نماید.

او تاکید نمود: معماری هرچه ساده تر باشد، بهتر است که باید به این موضوع پرداخته گردد که البته ساخت معماری جدید و هماهنگی و عملکرد آن هم مطرح است ولی در طراحی های جدید باید حتما سادگی را رعایت کرد. این طرح در جزئیات احتیاج به بازنگری دارد و لازم نیست الگوهای سنتی را به آن وارد کنیم. طراحی ما در این خصوص باید کاملاً بی طرف باشد و هیچ تاثیری روی بقعه و بافت پیرامون آن نگذارد. این معماری بی طرف با وجود طاق ها و… کمی آشفته شده که بهتر است، کمی ساده تر گردد.

او اضافه نمود: پویاسازی و فعال کردن محله هم مهم است که در بقعه شیخ صفی تمام الزامات محیط باید رعایت گردد. بیشتر این فضای عمومی که بوجود می آید باید در اختیار مردمی قرار گیرد که در آن محله زندگی می نمایند تا بتواند ارتباط لازم را با مردم آن محل برقرار کند.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46368

به "نشست آنالیز طرح سامان دهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست آنالیز طرح سامان دهی بافت پیرامونی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید