معنی جدید زنده گیری و احیای حیات وحش در سمنان، خطا یا بی مسئولیتی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران، گروه استان ها - محمدحسین عابدی: هر دم از این باغ بری می رسد! این حکایت این روزهای محیط زیست استان سمنان است و در تازه ترین خبر، اتلاف نیمی از 10 گورخری که قرار بود از زیست کره توران به پارک ملی کویر منتقل شوند! آن هم در اوج بی تدبیری و بی توجهی مسئولان.

معنی جدید زنده گیری و احیای حیات وحش در سمنان، خطا یا بی مسئولیتی

این البته بار نخست نیست که چنین دَم هایی از این باغ بی برگ و درخت حفاظت از محیط زیست استان سمنان می رسد. همین 20 روز پیش بود که زنده گیری یک پلنگ که به باغات قلعه بالای بیارجمند شاهرود پناه آورده بود به اتلاف این جانور منجر گردد، این خبر درست 20 روز بعدازآن منتشر شد که اتلاف توله یوز 9 ماهه که براثر اصابت خودرو دچار شکستگی کمر شده بود کام همه را تلخ کرد. یوزی که درست است آسیب شدیدی دیده بود اما جابه جایی آن با پتو و همچنین شائبه نگه داشتن بی موردش در شاهرود و انتقال دیرهنگام آن به تهران افکار عمومی را به سوی بی تدبیری مسئولان سوق می دهد.

بی مهری به محیط زیست

اداره کل محیط زیست استان سمنان باید پاسخگوی موارد متعددی همچون انتقال مالکیت منطقه خوش ییلاق شاهرود به آزادشهر و عدم اجرای حصارکشی جاده میاندشت برای عبور یوزها باشد که اداره کل راه و ترابری بارها اعلام نموده تا زمانی که جانمایی آن از سوی محیط زیست ابلاغ نگردد، نمی تواند این پروژه را به اتمام برساند، در کنار عدم موضع گیری روشن در قبال تخریب های محیط زیستی معدن بوکسیت شاهوار و همچنین جاده کشی در جنگل ابر که اگر تشکل های مردمی در شاهرود و کشور نبودند، امروز درباره این جنگل باید مطلب می نوشتیم.

بی مهری های فراوانی در سال های اخیر گریبان محیط زیست کشور و همچنین استان سمنان را گرفته است از قطع درختان متعدد که نمونه آن در مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود رقم خورد تا عدم موضع گیری درست در قبال معادن و صنایع سبب شده تا این استان در سال های اخیر با چالش های متعددی روبرو باشد البته اجبار صنایع به نصب فیلتر تصفیه بر روی دودکش هایشان و همچنین جلوگیری از فعالیت چند کارخانه آلاینده از جمله موفقیت های سازمان محیط زیست است.

از سوی دیگر تنها گورخرها نیستند که باید مراقب خودشان باشند تا توسط مأموران حفاظت محیط زیست تلف نشوند بلکه این چهارپایان نیز هستند که پی پی آر، یا طاعون چهارپایان در کمینشان نشسته و باوجود شائبه ای مبنی بر اتلاف تعدادی از گونه هایی مانند کل و بز و قوچ و میش براثر این طاعون از سال 95 تاکنون در پارک صیدوا مسئولان همچنان وضعیت روشنی را ترسیم ننموده اند.

ضربه به سر احتمالاً عامل مرگ گورها است

به مقوله گورخرها بازگردیم، ماجرا ازآنجا آغاز شد که برای ازدیاد نسل این جانور و همچنین احیای آن قرار به انتقال تعدادی گور به پارک ملی کویر گرمسار شد اما همان طور که خرازیان مقدم، از مقامات سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: انتقال10 رأس گورخر به پارک ملی کویر باهدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی انجام شد که متأسفانه یک رأس گورخر در ابتدای عملیات تلف شد، دو رأس دیگر در حین انتقال به پارک ملی کویر تلف شدند و پس از عملیات زنده گیری دو رأس دیگر نیز تلف شدند. یعنی از 10 رأس، پنج رأس گورخر تلف شد.

وی می افزاید: آنالیز ها حاکی از این است که علت تلف شدن دو رأس در حین زنده گیری احتمالاً اصابت سر حیوان به دیوارهای جانبی جعبه حمل گورخر بوده است، دلایل تلف شدن گورخرهای دیگر که بعد از عملیات زنده گیری تلف شدند با همکاری دامپزشکی استان سمنان و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال آنالیز است.

استفاده از تجربیات دیگران

اما همان طور که مجتبی قربانی کارشناس محیط زیست و عکاس طبیعت می گوید: دامداران استان سمنان سالانه ده ها هزار دام را جابه جا می نمایند اما یک دهم درصد هم تلفاتی ازاین دست ندارند حال چگونه می گردد اداره کل حفاظت محیط زیست استان این گونه دچار خطا شده باشد.

وی می گوید: در مقوله پلنگ هم که چندی قبل تلف شد شائبه اضافه دوز تزریقی داروی بیهوشی این حیوان را تلف نموده است و این سؤال پیش می آید که یعنی هیچ کس نبوده که در آن موقع بداند چه دوز از داروی بیهوشی را باید به پلنگ بخت برگشته تزریق کرد؟ نکته جالب اینجا است که آقایان از اظهارنظر در این خصوص نیز خودداری می نمایند.

روزنامه اعتماد دراین باره نوشت: انتقال گونه های بزرگ جثه حیات وحش از منطقه ای به منطقه دیگر آن هم با این مسافت نیازمند دانش کافی است که کشور ما در این زمینه از دانش جهانی عقب است و چاره ای جز همکاری های بین المللی نداریم و باید حتماً از همکاری کارشناسان باتجربه خارجی استفاده کنیم. اما آیا به واقع تا زمان نداشتن این فناوری ها باید دست به کشتار گونه های نادر بزنیم؟ مگر روزانه صدها اسب باارزش های میلیون تومانی توسط ترکمن های عزیزمان در شمال شرق کشور جابه جا نمی شوند؟ آیا آن ها هم چنین تلفاتی می دهند؟

پروژه ای محکوم به شکست

یکی دیگر از کارشناسان حیات وحش می گوید: طرح انتقال 10 رأس گورخر از پارک ملی توران به پارک ملی کویر حالا با تلف شدن پنج رأس گورخر و درخطر قرار دریافت پنج رأس دیگر عملاً شکست خورده است و چه خوب است که حداقل در این زمینه عذرخواهی اداره کل حفاظت محیط زیست در نشریات و خبرگزاری ها اعلام گردد.

الهام طبسی معتقد است: فاجعه این حادثه آنجا است که نر گروه 10 راسی از گورها تلف شده است و این یعنی امکان زادآوری اصلاً وجود ندارد و همان بهتر که پنج گور باقی مانده هم به توران بازگردانده شوند چراکه اصلاً بردنشان بی فایده است و بعد از سال ها هیچ زادآوری را نخواهند داشت.

برخی نشریات مکتوب در واکنش به این موضوع نوشتند: باید دید سازمان حفاظت محیط زیست برای جبران بخشی از این خسارت مادی و زیست محیطی چه شرح تکمیلی در روزهای آینده ارائه می نماید اما شاید این نشریات در استان سمنان حیات نمی نمایند که نمی دانند اداره کل حفاظت محیط زیست درباره خیلی از مسائل تاکنون پاسخگو نبوده است.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4709

به "معنی جدید زنده گیری و احیای حیات وحش در سمنان، خطا یا بی مسئولیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنی جدید زنده گیری و احیای حیات وحش در سمنان، خطا یا بی مسئولیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید