آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

به گزارش مجله سرگرمی، بابا آدم؟! حتی شنیدن نام این گیاه هم عجیب است؛ درباره خواص گیاه بابا آدم چه می دانید؟ این گیاه خاصیت سم زدایی دارد و می تواند بسیاری از التهاب های پوستی، آکنه و اگزما را درمان کند. این گیاه ادرار آور بسیاری از بیماری های مربوط به مفاصل و استخوان ها را هم درمان می نماید.

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم گیاهی علفی است که در بعضی منطقه ها مرطوب و معتدل ایران به صورت وحشی می روید. ساقه ای شبیه به پوست مار دارد که پوشیده از کرک های خشن و زبر می باشد. برگ های بسیار بزرگ و پهن آن به حالت افتاده بر ساقه قرار دارند.

ریشه گیاه دراز و دوکی شکل است؛ در حقیقت ریشه این گیاه است که خاصیت درمانی دارد. پوست ریشه بابا آدم قهوه ای، مغز آن سفید و طعمی شیرین، ولی بویی نامطبوع دارد.

ترکیبات شیمیایی

ریشه بابا آدم حاوی مقدار فراوانی اینولین می باشد. از ترکیبات دیگر موجود در ریشه این گیاه پرخاصیت، تانن، رزین، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، ویتامین C و B6 می باشد.1

بابا آدم که فیل گوش و آراقیطون نیز نامیده می گردد گیاهی است علفی و دوساله که ارتفاع ساقه آن تا 1/5 متر می رسد. این گیاه به حالت وحشی در دشت ها و نواحی معتدل و مرطوب و سایه در اروپا و آسیا می روید. ساقه آن که شبیه پوست مار است پوشیده از کرکهای خشن و زبر است. برگهای آن بسیار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روی ساقه قرار گرفته است.از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشک است.

خواص گیاه بابا آدم و طبع ریشه آن

طبع ریشه بابا آدم سرد و خشک است. ریشه این گیاه یک منبع غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هاست و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. بعضی از این خواص را در ادامه ذکر خواهیم کرد.
1. کاهش فشار خون
ریشه بابا آدم یکی از مهمترین دارو های گیاهی است، که به درمان فشارخون بالا یاری می نماید. خواص گیاه بابا آدم در کاهش فشارخون بالا را می توان به پتاسیم موجود در ریشه این گیاه نسبت داد. مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم نقش موثری در کاهش سدیم اضافی موجود در خون دارد و از این طریق به کاهش فشارخون یاری می نماید.
2. درمان یبوست
کاهش حرکات روده باعث می گردد، آب مواد غذایی به وسیله سلول های دیواره روده جذب شده و مدفوع سفت و خشک گردد، در چنین شرایطی دفع مدفوع سخت و آزاردهنده است و با احتمال زیادی فرد دچار یبوست می گردد.

در بعضی مواقع این عارضه در اثر کمبود فیبر در مواد غذایی به وجود می آید. ریشه بابا آدم یک منبع غنی از فیبر است و مصرف آن باعث بهبود و نظم حرکات روده شده و یبوست را رفع می نماید.

3. کاهش کلسترول خون
افزایش کلسترول خون، باعث رسوب این چربی ها در رگ های خونی شده و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با مصرف ریشه بابا آدم می توانید از خواص آن برای کاهش کلسترول خون بهره مند شوید. فیبر موجود در ریشه این گیاه کلسترول بد خون را کاهش داده و به فراوری کلسترول خوب خون یاری می نماید.
4. پاکسازی کبد
یکی از مهم ترین خواص گیاه بابا آدم پاکسازی کبد است. کبد یکی از مهم ترین ارگان های بدن است و پاکسازی آن از مواد سمی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. ترکیبات موجود در بابا آدم باعث پاکسازی کبد از این سموم شده و ترشح صفرا را افزایش می دهد.
5. حفظ سلامت پوست
خواص گیاه بابا آدم در حفظ سلامت پوست ناشی از آنتی اکسیدان موجود در ریشه این گیاه است. آنتی اکسیدان ها رادیکال آزاد که به سلول های بدن حمله می نمایند و فرایند پیری پوست را سرعت می بخشند، را خنثی می نمایند.

بعلاوه بابا آدم به درمان کورک و اگزما یاری می نماید. برای درمان این مسائل پوستی ریشه بابا آدم را له کنید یا آن را بجوشانید سپس آن را روی کورک یا اگزما بمالید.

6. پیشگیری از سرطان
بابا آدم به علت خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی که دارد، نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد. نتایج بعضی از تحقیقات علمی نقش بابا آدم در پیشگیری از رشد بعضی تومور های سرطانی مانند سرطان لوزالمعده را تائید می نماید. با این وجود برای آنالیز تاثیر این گیاه در درمان سرطان به تحقیقات بیشتری احتیاج است.
7. تقویت سیستم ایمنی
درصورتی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و دائما مریض و بی حال می گردد، برای تقویت آن بابا آدم مصرف کنید. خواص گیاه بابا آدم در تقویت سیستم ایمنی بدن را می توان به ویتامین C و ویتامین E موجود در ریشه آن نسبت داد.

این دو ویتامین از آنتی اکسیدان های قدرتمند به شمار می آیند و به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند، بعلاوه ویتامین C فراوری گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.

8. درمان سرماخوردگی و تب
درصورتی که در پی روش طبیعی برای درمان سرماخوردگی هستید، بابا آدم را از قلم نیاندازید. بابا آدم به علت خواص ضدالتهابی و خلط آوری که دارد، علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه و گلودرد را تسکین می دهد.
9. ادرار آور طبیعی
از دیگر خواص گیاه بابا آدم می توان به خاصیت ادرار آوری آن اشاره نمود. تجمع آب در بدن باعث ورم و آماس می گردد، بابا آدم مقدار ادرار و تعرق را افزایش داده و به دفع مایعات اضافی بدن یاری می نماید.
10. بهبود عملکرد کلیه
بابا آدم خاصیت ادرار آوری داشته و به دفع سموم و مواد زائد از بدن یاری می نماید و باعث بهبود عملکرد کلیه ها می گردد.
11. حفظ سلامت قلب و عروق
فشار خون و کلسترول بالا دو عامل موثر در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. مصرف بابا آدم فشارخون را تنظیم می نماید و با کاهش سطح کلسترول بد مانع از شکل گیری لخته های خون می گردد. ایجاد لخته های خونی خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب که در اثر تنگی شریان ها به وجود می آیند را افزایش می دهد.
12. بهبود سیستم لنفاوی
سیستم لنفاوی نقش موثری در سم زدایی بدن دارد. اما در بعضی مواقع عملکرد این سیستم دچار اختلال می گردد. مصرف بابا آدم به علت خاصیت آنتی اکسیدانی و بعضی ترکیبات موجود در آن به پاکسازی سیستم لنفاوی یاری می نماید.
13. تصفیه خون
خواص گیاه بابا آدم برای تصفیه خون بی نظیر است. این گیاه عملکرد کبد را بهبود بخشیده و پس از تصفیه مواد زائد موجود در خون، آن ها را به وسیله کلیه ها دفع می نماید.

14. تسکین علائم آرتریتآرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی باعث التهاب یک یا چند مفصل می گردد. گیاه بابا آدم خاصیت ضد التهابی فوق العاده ای دارد و علائم والتهاب ناشی ازاین عارضه را تسکین می دهد.

15. یاری به کاهش وزن
بابا آدم در حالیکه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، کالری پایینی دارد و در دورانی که رژیم لاغری گرفته اید، بدون اینکه منجر به اضافه وزن گردد مواد مغذی مورد احتیاج بدن را تامین می نماید.2

خواص عرق بابا آدم

بسیاری از افراد مصرف عرق بابا آدم را به ریشه آن ترجیح می دهند، عرق بابا آدم معمولا از ریشه این گیاه تهیه می گردد و خواص مشابهی با ریشه دارد. بعضی از معروفترین خواص عرق بابا آدم عبارتند از:
کنترل فشارخون، دیابت و کلسترول بالا
نوشیدن یک استکان عرق بابا آدم هر روز صبح و عصر قبل از مصرف وعده غذایی کلسترول، قند خون و فشار خون را کاهش می دهد.
درمان خارش و لک پوستی
برای درمان این عارضه هر روز صبح ناشتا و عصر یک استکان عرق بابا آدم میل کنید.
درمان زونا
مصرف یک استکان عرق بابا آدم قبل از هر وعده غذایی در طول روز به درمان زونا یاری می نماید.
تقویت لثه و ترمیم زخم ها
نوشیدن عرق بابا آدم به تقویت لثه و تسریع در ترمیم زخم ها یاری می نماید. به علاوه به علت خاصیت مدوری که دارد، ورم بدن را نیز کاهش می دهد.2

روش های گوناگون مصرف بابا آدم

جوشانده بابا آدم
50 گرم از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه می جوشانید.
دم نموده بابا آدم
80 گرم از ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب برای مدت 10 دقیقه دم می کنید.
دم نموده شیرین بیان و بابا آدم
30 گرم باباآدم و 30 گرم شیرین بیان را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از این معجون به منظور تصفیه خون می توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.
کرم بابا آدم
کرم تهیه شده از برگ گیاه برای جوش ها و تومورها موثر است. همین طور روغن ریشه باباآدم نیز تأثیر زیادی در لطافت و نرمی پوست دارد.3

موارد احتیاط در مصرف بابا آدم

بعضی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی قراری و آلرژی با مصرف بیش از مقدار گیاه بابا آدم به صورت خوراکی دیده شده است. بهتر است خانم ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده ننمایند. در صورت تماس برگ های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد گردد.
دیابتی ها در صورت مصرف دارو، باباآدم مصرف ننمایند
در صورت درمان دیابت ملیتوس با داروهای شیمیایی، بهتر است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، این گیاه استفاده نگردد؛ زیرا ممکن است اثر این گیاه به اثر داروهای کاهنده قند خون اضافه گردد و احتمال افت شدیدتر قند خون به وجود آید.
افراد مصرف نماینده داروهای کاهنده قند خون، باباآدم را با احتیاط مصرف نمایند
به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می نمایند این گیاه توصیه نمی گردد؛ زیرا باعث کاهش مقدار زیاد پتاسیم بدن شده و به علت خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن مقدار زیادی از آب مورد احتیاج خود را از دست می دهد.3

پینوشتها

1.www.saednews.com

2.www.setare.com

3.www.alalamtv.net

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: راسخون
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162753

به "آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص بی نظیر گیاه بابا آدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید