اسم ایکس باکس نسل بعد، همان ایکس باکس خالی است

به گزارش مجله سرگرمی، هفته گذشته و در طی رویداد گیم اواردز 2019 با کنسول نسل بعد ایکس باکس برای اولین بار آشنا شدیم. فیل اسپنسر روی سن مراسم آمد تا از این کنسول جدید به اسم ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) رونمایی کند. همانطور که پیش بینی نموده بودیم، مایکروسافت برنامه دارد تا مدل های مختلفی برای ایکس باکس نسل بعد عرضه کند؛ طوری که طبق گفته این شرکت، کنسول ایکس باکس از این پس با همین اسم شناخته خواهد شد.

اسم ایکس باکس نسل بعد، همان ایکس باکس خالی است

در طول دو دهه گذشته، با نام گذاری عجیب و غریبی از سوی مایکروسافت برای کنسول های بازی این شرکت برخورد نموده ایم. اولین کنسول بازی مایکروسافت، ایکس باکس (Xbox) نام گرفته بود. نسل دوم ایکس باکس با نام ایکس باکس 360 (Xbox 360) عرضه شد و سومین نسل ایکس باکس هم با اینکه مدل های مختلفی داشت، نام پایه ایکس باکس وان (Xbox One) را به یدک می کشید.

نسل بعدی ایکس باکس، یعنی چهارمین نسل از این کنسول های بازی، دوباره با نام ایکس باکس (Xbox) شناخته خواهد شد. سری ایکس (Series X) در واقع یکی از مدل های ایکس باکس نسل بعد، و احتمالا گران ترین و قوی ترین مدل آن است.

حتی اگر کمی بیشتر به لوگوی نمایش داده شده در رویداد گیم اواردز نگاهی بیاندازیم، به خوبی این موضوع را درک می کنیم. واضح است که تمرکز کاملا روی لغت ایکس باکس است و سری ایکس به عنوان یک مدل، به لغت ایکس باکس اضافه شده است. انگار که مایکروسافت می خواهد از این پس روی ایکس باکس تمرکز کند و مدل های مختلفی از این کنسول را با عناوین متفاوت، بسازد و وارد بازار کند.

و مایکروسافت این موضوع را تایید نموده است.

سخنگوی مایکروسافت در مصاحبه ای با خبرگزاری Business Insider ضمن تایید این موضوع گفته است: نسل بعدی ایکس باکس به سادگی با نام ایکس باکس شناخته خواهد شد. در رویداد گیم اواردز هم استفاده از این اسم را در قالب ایکس باکس سری ایکس مشاهده کردید. مثل اولین نسل از ایکس باکس، نسل بعدی همان ایکس باکس نام گرفته است.

در ادامه، سخنگوی مایکروسافت درباره عرضه مدل های مختلفی از ایکس باکس نسل بعد، اضافه نموده است: همانند آنچه هواداران ایکس باکس در نسل های قبلی دیده اند، اسم ایکس باکس سری ایکس این ظرفیت را به وجود می آورند تا کنسول های بیشتری در آینده داشته باشیم.

نسل فعلی کنسول های ایکس باکس، یعنی ایکس باکس وان، شامل سه مدل مختلف است. اولین مدل با همان نام ایکس باکس وان وارد بازار و پس از یکی دو سال هم از رده خارج شد. در حال حاضر مایکروسافت ایکس باکس نسل فعلی را در دو مدل وارد بازار می نماید: ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس. مدل اس، ارزان تر و ضعیف تر و مدل ایکس، گران تر و قوی تر است. حتی یک مدل ارزان تر از ایکس باکس وان اس هم وجود دارد که توانایی اجرای دیسک ندارد.

تمام کنسول های سری ایکس باکس وان، در یک نسل و یک خانواده جای می گیرند و بازی های یکسانی را اجرا می نمایند. تفاوت در کیفیت اجرای بازی هاست.

با نام گذاری بسیار پیچیده و غیرمعمولی از سوی مایکروسافت طرف هستیم و هدف مایکروسافت هم در انتخاب یک نام یعنی ایکس باکس برای نسل بعد، حل این موضوع است. دقیقا نمی دانیم مایکروسافت به غیر از سری ایکس، چه مدل های دیگری از ایکس باکس در ذهن دارد. شایعات گفته اند که مایکروسافت در نظر دارد یک مدل ارزان تر و ضعیف تر که کاملا دیجیتال است و بر مبنای استریم بازی کار می نماید را هم عرضه کند. شایعه دیگری می گوید که یک مدل ارزان تر دیگر هم وجود دارد که بازی ها را در مقایسه با سری ایکس، با وضوح تصویر پایین تری اجرا می نماید.

با تمام این اوصاف، متوجه شده ایم که با آغاز نسل بعد، نام سری ایکس دیگر اهمیتی نخواهد داشت. بلکه باید منتظر باشیم تا بازی ها برای عرضه روی ایکس باکس تبلیغ شوند.

در مقابل مایکروسافت، سونی رویه بسیار بهتری را پیش گرفته است؛ رویه ای که کار را هم برای سونی و هم برای مخاطبان بسیار ساده تر می نماید. تا به امروز چهار نسل مختلف از کنسول پلی استیشن عرضه شده است و هر کدام، به سادگی با شماره نسلی شان نام گذاری شده اند؛ یعنی دقیقا پلی استیشن 1 تا پلی استیشن 4. نسل بعدی کنسول سونی هم قرار است با نام پلی استیشن 5 وارد بازار شود.

به نظر می رسد مایکروسافت می خواهد این مرز نسلی را از بین ببرد. احتمال اینکه مایکروسافت بخواهد دیدگاه اپل برای آیفون را روی ایکس باکس پیاده کند، اصلا کم نیست؛ یعنی عرضه کنسول های مختلف و ارتقا یافته، بدون در نظر دریافت نسل کنسولی و آن هم در فاصله های زمانی بسیار کوتاه تر. تمام کنسول ها ایکس باکس هستند و همه بازی های ایکس باکس پیش از خودشان را اجرا می نمایند، ولی فلان بازی جدید فقط روی یک مدل تعیین به بعد اجرا می شود.

چنین روشی، می تواند به نفع مخاطب و بازی نماینده باشد، ولی در عین حال چالش های بسیار بزرگی مقابل بازی ساز می گذارد. بازی ساز مجبور می شود تا بازی خود را برای چند دستگاه مختلف بهینه کند و این موضوع، هزینه های بسیار بالایی را در پی دارد. همین حالا هم که بازی سازان مجبور شده اند تا بازی های خود را برای دو مدل کنسول، یک مدل پایه و یک مدل قوی تر، بهینه سازی و آماده نمایند، با مجموعه ای از پیچیدگی ها و چالش های جدید روبرو شده اند.

چنین روشی، دقیقا مثل رویه اپل و آیفون، مخاطب را تشویق و ترغیب می نماید تا در فاصله های زمانی کم تر، هزینه های بیشتری برای تهیه مدل جدید کنسول پرداخت کند. البته، مطمئنا عرضه یک مدل جدید از کنسول، شبیه به آیفون و سالانه نخواهد بود. هم چنین، مثل یک آیفون، انتظار می رود تا مایکروسافت برنامه هایی برای فروش راحت تر مدل جدید از کنسول های خود داشته باشد؛ مثل اینکه افراد مدل قبلی کنسول خود را در ازای یک تخفیف بزرگ، به فروشگاه ها یا خود مایکروسافت ارایه و کنسول جدید و ارتقا یافته را با قیمتی معقول و پایین تر، تهیه نمایند. البته چنین روش هایی به درد مملکت ما نمی خورد.

در هر حال، ایده ای که مایکروسافت برای از بین بردن نسل های کنسولی در ذهن دارد، به ارتقای سخت افزاری کنسول ها یاری بزرگی خواهد نمود. آغاز نسل فعلی کنسول ها به بیش از شش سال پیش بازمی شود. حتی در زمان عرضه پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، این دو کنسول سخت افزار ضعیفی در مقایسه با کامپیوترها داشتند. سخت افزار پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، امروزه شبیه به یک شوخی است، ولی بازی سازان در طی سال های اخیر، دانش خود را از این سخت افزارها افزایش داده اند و به لطف قدرت برنامه نویسی و بهینه سازی خوب، بازی به بازی کیفیت بالاتری ارایه داده اند.

از بین بردن نسل های کنسولی می تواند منجر به عرضه کنسول هایی با سخت افزار قوی تر شود، ولی اگر 7 سال از عرضه پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان می گذرد و بازی سازان توانسته اند کیفیت بازی های شان را روی سخت افزاری ثابت، به قدری بالا ببرند که نیازی به هزینه برای خرید یک کنسول جدید نباشد.

البته به هیچ وجه نباید این موضوع را نادیده بگیریم که از بین بردن نسل های کنسولی و ساخت یک اکوسیستم که توانایی اجرای همه بازی های عرضه شده را دارد، به نفع بازی نماینده هاست. در چنین سیستمی، بازی نماینده تصمیم می گیرد که آیا می خواهد یک بازی جدید را با گرافیک و کیفیت بالاتر تجربه کند، یا اینکه از سخت افزار فعلی خود راضی است. هر بازی جدیدی هم اساسا روی بیشتر کنسول ها کار خواهد نمود.

نسل فعلی کنسول های بازی، هفت سال طول کشیده است و مطمئنا عرضه بازی روی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان تا دو سه سال دیگر یا حتی بیشتر هم ادامه خواهد داشت. اپل، آیفون 6 و دستگاه های هم رده آن را سال جاری و بعد از شش سال پشتیبانی، از رده خارج کرد؛ طوری که بازی های اپل آرکید روی آیفون 6 کار نمی نمایند. با این حال، نسل فعلی کنسول ها بعد از 7 سال هنوز هم پابرجاست و آن شخصی که در اولین روز عرضه، یک پلی استیشن 4 خریده است، می تواند حتی تا چند سال آینده هم بازی های جدید را تجربه کند. اگر هفت سال پس از آغاز نسل فعلی کنسول ها، بازی هایی مثل گوست آو سوشیما، دث استرندینگ یا گیرز 5 می توانند با گرافیک وحشتناک شان ما را شگفت زده نمایند، شاید بهتر باشد به جای از بردن نسل های کنسولی و تشویق مخاطب به هزینه برای خرید یک مدل قوی تر، به بازی ساز اجازه دهیم روی یک سخت افزار ثابت کار کند. مطمئنا نتیجه نهایی از کار روی چند مدل مختلف بارها بهتر خواهد بود.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64050

به "اسم ایکس باکس نسل بعد، همان ایکس باکس خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسم ایکس باکس نسل بعد، همان ایکس باکس خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید