خبرنگاران توزیع یکهزار بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله تهران

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه مباحث مربوط به بچه ها کار و خیابان به خصوص بچه ها زباله گرد را به طور ویژه دنبال می کنیم، گفت: در این راستا یکهزار بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله توزیع شده است.

خبرنگاران توزیع یکهزار بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله تهران

به گزارش روز شنبه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی یگانه در تشریح مهمترین اقدامات این نهاد برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا گفت: یاری های حمایتی از بچه ها کار و خیابان به خصوص زباله گرد را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: بخشی از این یاری ها ارائه خدمات درمانی و توزیع بسته های بهداشتی شامل دستکش، ماسک، صابون و اسپری ضدعفونی نماینده دست است که کوشش نموده ایم ضمن اهدای این اقلام نسبت به آموزش افراد اقدام کنیم.

یگانه اضافه کرد: اولین اقدام در این خصوص حضور تیم پزشکی در گودها و گاراژهای تفکیک زباله بود که در روزهای گذشته شروع شد و با توجه به اهدای اقلام و اعلام آمادگی خیرین و افراد داوطلب در روزهای آینده نیز ادامه پیدا می نماید.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اعلام کرد: همچنین برای غنابخشیدن به تغذیه افراد حاضر در گودهای زباله گردی از روز گذشته 200 پرس غذای گرم در این اماکن توزیع شد و طبق پیش بینی در هفته پیش رو به توزیع یکهزار پرس غذا می رسیم.

این مسئول اعلام نمود: تامین و طبخ غذا به عهده سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری است اما توزیع را به عهده سازمان های مردم نهاد گذاشتیم چرا که آنها شناخت بهتری نسبت به جامعه محلی داشته، پذیرش بهتر و امکان توزیع عادلانه تر دارند.

وی گفت: متناسب با ارزیابی احتیاج افراد زباله گرد در روزهای آینده، ظرفیت داریم میزان توزیع اقلام بهداشتی و تغذیه ای را افزایش دهیم.

انجام تست غربالگری کرونا در گرمخانه های شهرداری تهران

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم این معاونت، رسیدگی به افراد آسیب دیده و کاهش آسیب های اجتماعی مشهود در شهر است، گفت: با اعلام خبر جهانی شیوع بیماری کرونا، کمیته مدیریت و کنترل بیماری کرونا در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی تشکیل شد.

وی گفت: به دنبال آن ضمن آموزش تمامی نیروهای ستادی و ضدعفونی مستمر تمامی سطوح، در این مراکز به طور روزانه مواد ضدعفونی نماینده، دستکش و ماسک توزیع می گردد، همچنین تمامی مراکز به تب سنج لیزری مجهز شده و تب مددجویان پیش از ورود به گرمخانه چک می گردد.

جوادی یگانه با اشاره به فعالیت 24 گرمخانه و سامانسرا در پایتخت اضافه کرد: تمامی گرمخانه ها روزانه سه بار ضدعفونی می شوند.

معاون شهردار تهران اعلام کرد: به دلیل افزایش حجم کار کارکنان گرمخانه ها فراخوان جذب نیروی داوطلب مددکار اجتماعی، مددیار، پرستار و پزشک در فضای مجازی منتشر شد که تا به امروز 40 نفر در این فراخوان اعلام آمادگی نموده اند.

وی از انجام تست غربالگری اولیه تشخیص کرونا در مراکز خاورشهر و لویزان و پرسنل فوریت های خدمات اجتماعی و کارکنان سازمان خدمات اجتماعی اطلاع داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه ایمن سازی گرمخانه ها از حیث سلامت مددجویان و کارکنان گرمخانه ها اهمیت بسیاری دارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اظهارداشت: براین اساس از 400 نفر تست اولیه گرفته شد و تا به امروز 60 عدد لباس ایزوله، حدود 5 هزار ماسک، بیش از 10 هزار دستکش، یکهزار لیتر مایع دستشویی، 252 گالن چهار لیتری محلول ضدعفونی نماینده، حدود 9 هزار پد الکلی و ... در گرمخانه ها توزیع شده است.

جوادی یگانه گفت: تمامی گشت های فوریت های اجتماعی به لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی نماینده و سه گشت برای آنالیز حال افراد مشکوک به ویروس کرونا به لباس های گان مجهز شده اند.

وی با اشاره به اینکه در تمامی گرمخانه ها یک اتاق ایزوله برای افراد مشکوک به ویروس کرونا اختصاص داده شده است، اضافه کرد: طی هفته گذشته با بهره گیری از ظرفیت افراد داوطلب، سازمان های مردم نهاد و جمعیت هلال احمر ضمن اهدای بسته های بهداشتی خیرین به بیش از 4 هزار نفر از مددجویان تمامی مراکز نگهداری شهرداری تهران، نسبت به آموزش بهداشت فردی به این افراد اقدام شده است.

فرهنگسازی و آموزش

جوادی یگانه گفت: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، وارد عمل شد و در حوزه های سلامت، خدمات اجتماعی، امور داوطلبانه و آموزش های شهروندی فعالیت های خود را شروع کرد و فرهنگسازی و آموزش به مردم همراه با فراهم کردن فرصت مشارکت در محلات را مورد توجه قرار داد.

وی اضافه کرد: اکنون نیز اداره کارگروه آموزش، فرهنگسازی و مشارکت مردمی ستاد بحران و مقابله با ویروس کرونا در شهرداری تهران برعهده این معاونت است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اظهارداشت: در گام اول تمامی برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، همایش ها و نشست های عمومی معاونت تا اطلاع ثانوی لغو شد و در گام های بعدی تمامی مجموعه های ورزشی، خانه های کودک، فعالیت های عمومی سرای محله ها، مجموعه های شهربانو، برج میلاد، نمایشگاه زنان و فراوری ملی تعطیل شدند.

وی اعلام کرد: خانه های سلامت در سراهای محله برای ارائه خدمات مورد احتیاج به شهروندان در حوزه مراقبت و پیشگیری از ویروس کرونا فعال هستند.

جوادی یگانه اضافه کرد: برنامه های نوروزی شهرداری با عنوان نوروزگاه تعطیل شد و به جای آن برنامه های دیگری با موضوع شهروندان در خانه با نام نوروزخانه تدارک دیده شد.

تدوین شیوه نامه و محتوای تخصصی ویژه سازمان ها و شرکت های شهرداری

معاون شهردار تهران، خودمراقبتی را بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا بیان کرد و اضافه کرد: به همین منظور برای افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند از قبیل راننده های اتوبوس، تاکسی و مترو، مددجویان، مددکاران اجتماعی و کارکنان گرمخانه ها و سامانسراها، کارگران فضای سبز و خدمات شهری، کارکنان بهشت زهرا(س)، سازمان ورزش و میادین میوه و تره بار و همه شهروندانی که از این مجموعه ها استفاده می نمایند، محتوای آموزشی مرتبط با احتیاجهای هر واحد فراوری و منتشر شد.

وی اظهارداشت: با پیگیری و تشکیل جلسات کارشناسی مستمر اداره کل سلامت این معاونت با مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 20 عنوان شیوه نامه تخصصی نحوه ضدعفونی و مقابله با ویروس کرونا مرتبط با احتیاجهای مدیریت شهری تدوین و ابلاغ شد.

جوادی یگانه گفت: راهنمای کنترل محیطی اتوبوس های درون و برون شهری، خودروهای درون و برون شهری، پارک ها، فضای سبز و مبلمان شهری، مراکز ورزشی و استخرهای شنا، مترو و قطارهای شهری و برون شهری، گرمخانه ها، میادین میوه و تره بار، کیوسک های مطبوعاتی، صندلی های سوخت و بانک ها بخش مهمی از شیوه نامه های فراوری شده است که مبنای عمل تمامی واحدهای تابعه شهرداری تهران نهاده شد.

آموزش 40 هزار نفر از شهروندان و کارکنان شهرداری

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به ظرفیت گسترده 352 خانه سلامت پایتخت برای آموزش شهروندان اظهارداشت: از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور چین آمادگی لازم در بدنه سلامت شهرداری تهران وجود داشت و پیش از شیوع این ویروس در تهران ما پیروز شدیم 20هزار و 195 نفر از شهروندان را در سطح مدارس، مساجد و خانه های سلامت در ارتباط با روش های پیشگیری از ویروس کرونا آموزش دهیم.

وی گفت: پس از شیوع ویروس، آموزش های حضوری در سطح شهر متوقف و در قالب فراوری محتوای آموزشی و توزیع در قالب پوستر، فضای مجازی و نمایشگرهای شهری ادامه پیدا کرد.

جوادی یگانه اضافه کرد: همچنین 6 هزار نفر از نیروهای خدماتی و کارگران خدمات شهری شهرداری تهران به صورت حضوری توسط مربیان آموزشی خانه های سلامت و 14 هزار نفر از پرسنل شهرداری به صورت غیرحضوری آموزش دیدند.

معاون شهردار تهران اعلام کرد: به طور مستمر محتواهای لازم برای آموزش شهروندان به وسیله اکران عمومی در بیلبوردهای شهری، وسایل حمل و نقل عمومی و تمامی مراکز زیرمجموعه شهرداری تهران توسط این معاونت آماده و در اختیار سازمان های مرتبط قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا تا به امروز در قالب سه موج، اطلاع رسانی در سطح شهر اجرا شده است که در فاز اول و دوم نسبت به آموزش روش های پیشگیری از ویروس کرونا پیغام های شهری اکران شد و در فاز سوم در چارچوب دعوت مردم به ماندن در خانه خودشان، پیغام ها طراحی و اکران شده است.

آموزش تلفنی، دلجویی و احصاء احتیاجهای اساسی افراد در معرض خطر

جوادی یگانه با تاکید بر ضرورت توجه به سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماری های زمینه ای برای ماندن در خانه و حضور نیافتن در سطح جامعه اظهارداشت: در شرایط حاضر سالمندان، افراد دیابتی و دارای معلولیت جزء گروه های در معرض خطر تلقی می شوند و به همین دلیل از هفته گذشته به وسیله 352 خانه سلامت شهر تهران تماس با این افراد شروع شده است.

وی گفت: تا به امروز با بیش از 4 هزار نفر از این افراد تماس تلفنی بر قرار شده است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: در کوشش هستیم ضمن تداوم ارتباط، تاکید بر ماندن در خانه و آموزش های تلفنی به این افراد، مسائل و احتیاجهای اساسی آنان را احصا و به وسیله ظرفیت های موجود در شهرداری و بهره گیری از داوطلبان شهر تهران نسبت به برطرف احتیاجهای ایشان اقدام کنیم.

بیش از 100 مشاور و روانشناس داوطلب آماده ارائه خدمت

جوادی یگانه با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجی از استرس، ناامنی، اضطراب و ترس را در جامعه، خانواده ها و بچه ها ایجاد نموده است، اظهارداشت: تسهیل گری برای ارائه خدمات تخصصی سلامت روان از وظایف اصلی اداره کل سلامت است.

وی گفت: در این راستا، بهره مندی از ظرفیت مشاوران و روانشناسان دارای صلاحیت در سرای محله ها در دستور کار نهاده شد و همچنین این ظرفیت با توجه به اعلام آمادگی سازمان نظام روانشناسی کشور تقویت شد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یکصد نفر از مشاوران و روانشناسان داوطلب و دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی آماده ارائه خدمت برای کاهش استرس و اضطراب شهروندان به ویژه سالمندان، افراد دارای معلولیت و دارای بیماری های زمینه ای هستند که خدمات روانشناختی را به صورت تلفنی به شهروندان ارائه می دهد.

جوادی یگانه ادامه داد: اسامی و شماره تماس مشاوران و روانشناسان داوطلب در اختیار تمامی خانه های سلامت 352 محله پایتخت نهاده شده است و شهروندان می توانند ضمن ارتباط تلفنی با سرای محله ها با این افراد مرتبط شوند.

وی اعلام کرد: اطلاعات تمامی خانه های سلامت شهر تهران و محتواهای آموزشی در مورد نحوه مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا بر روی سایت اداره کل سلامت شهرداری تهران به نشانی https://salamat.tehran.ir قابل دسترس است.

آموزش 4200 نانوا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

جوادی یگانه از آموزش نانواهای تهران برای رعایت نکات بهداشتی و نحوه مقابله با ویروس کرونا اطلاع داد و گفت: با همکاری اتحادیه نانواهای سنتی تهران، توسط 352 خانه سلامت شهرداری نسبت به آموزش 4هزار و 200 نانوایی و نصب پوسترهای آموزشی اقدام شده است.

وی اضافه کرد: پرداخت نکردن پول نقد، استفاده از کارت خوان، استفاده از انبر برای تحویل نان و رعایت نکات بهداشتی توسط نانواها موجب کاهش همه گیری کرونا می گردد.

ارائه کتاب های الکترونیکی رایگان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره اقدامات اجرا شده در حوزه آموزش های شهروندی اظهارداشت: یکی از مواردی که از روز اول تعطیلی مدارس مطرح شد، بحث سلامت روان و غنی کردن اوقات فراغت خانواده ها به ویژه بچه ها و نوجوانان بود.

وی گفت: با توجه به اینکه اداره کل آموزش های شهروندی، دبیرخانه شهر دوستدار کودک است، در این مورد پیش قدم و رایگان شدن سایت های تماشای فیلم و سریال به عنوان اولین پیشنهاد مطرح شد که با حمایت های وزارت ارتباطات این اتفاق محقق شد.

جوادی یگانه، دومین اقدام را کتابخوانی بیان کرد و اضافه کرد: برنامه ریزی شد در هر هفته با توافق یکی از استارت آپ های حوزه کتاب، کتاب های الکترونیکی کودک و نوجوان در یک بازه زمانی رایگان گردد تا شهروندان بتوانند از این کتاب ها استفاده نمایند، بخشی از این هزینه را معاونت اجتماعی شهرداری تهران پرداخت می نماید و بخش دیگر شامل تخفیف خود استارت آپ می گردد.

فراوری بیش از 190 عنوان آموزش های بهداشتی فردی و عمومی

معاون شهردار تهران اعلام کرد: این کار در هفته اول با اپلیکیشن طاقچه شروع و بیش از 4 هزار کتاب دانلود شد، در هفته دوم این طرح با اپلیکیشن واو خوان ادامه پیدا کرد و شروعگر یک جریان شد، بخش های دیگر هم به این کار ورود کردند و کار با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه برای سرگرم شدن بچه ها و نوجوانان، بازی هایی که می توانند در خانه انجام دهند را معرفی کردیم، اضافه کرد: از تعدادی نویسنده درخواست کردیم برای آنان کتاب بخوانند که فرهاد حسن زاده و مصطفی رحمان دوست این کار را انجام دادند.

وی گفت: تعداد فراوریات آموزش های حوزه فردی و عمومی بیش از 190 عنوان است، در کنار این فراوریات کوشش کردیم در حوزه سلامت روان هم نکاتی را برای بچه ها و نوجوانان مطرح کنیم.

شروع به کار سامانه کار داوطلبی در هفته آینده

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره اقدامات مرتبط با جذب افراد داوطلب و مسئولیت پذیری اجتماعی اظهارداشت: مهم ترین اقدام در این زمینه نحوه جذب نیروهای داوطلب و نوع به کارگیری آنان بود که به وسیله ظرفیت های موجود در مدیریت شهری، خیرین و سازمان های مردم نهاد و استفاده از سامانه 137 انجام شد.

جوادی یگانه از شروع به کار سامانه کار داوطلبی در هفته آینده اطلاع داد و گفت: داوطلبان و سازمان های مردم نهاد می توانند با ثبت نام در این سامانه نوع فعالیت و تخصص خود را تعریف نمایند تا در مواقع احتیاج بتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه کوشش می کنیم شبکه توزیع را در سطح محلات تهران راه اندازی کنیم، اضافه کرد: این شبکه می تواند در صورت محدودیت های ترددی، اقلام مورد احتیاج شهروندان را به آنان برساند، نقش شهرداری در این خصوص تسهیل گرانه است و شهرداری رابط سازمان ها، شرکت های عمومی و خصوصی و شهروندان می گردد.

معاون شهردار تهران گفت: حدود 60 محله کم برخوردار شهر را شناسایی کردیم، در مرحله اول در حال رایزنی برای آموزش و توزیع اقلام بهداشتی در 10 محله که شرایط سخت تری دارند، هستیم.

جوادی یگانه تاکید نمود: مدیران و کارمندان شهرداری تهران در قالب یک تیم همراه، کوشش دارند تا با یاری سایر نهادها از میزان ابتلا به کرونا بکاهند و علاوه بر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سایر بخش های شهرداری نیز در کارگروه های دیگر ستاد بحران و مقابله با ویروس کرونا در این نهاد فعالیت های فراوانی داشته اند.

ویروس کرونا که رسما کووید - 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا به امروز به بیش از 125 کشور سرایت نموده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا به امروز 12 هزار و 729 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و 611 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و 4 هزار و 339 نفر نیز بهبود یافته اند.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 76752

به "خبرنگاران توزیع یکهزار بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توزیع یکهزار بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید