متفکر آزاد: توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راهکار تربیت معلم ، صحرایی: ضرورت تحقیق و تفحص از آموزش های مجازی

به گزارش مجله سرگرمی، میزگرد تخصصی با موضوع اولویت های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش با حضور رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس و مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه برگزار گردید.

متفکر آزاد: توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راهکار تربیت معلم ، صحرایی: ضرورت تحقیق و تفحص از آموزش های مجازی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، میزگرد تخصصی با موضوع اولویت های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش با حضور روح الله متفکر آزاد، رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی و محمد طیب صحرائی، مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی و به میزبانی خبرنگاران برگزار گردید.

اهمیت آموزش و پرورش در بین ارکان مختلف نظام درک نشده است

محمد طیب صحرائی، مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) در ابتدای این نشست گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بخشی از یک منظومه عظیم در فضای تعلیم و تربیت کشور است با این وجود اگر گام های قبلی به درستی برداشته نشده باشند سند تحول و یا هیچ سند دیگری بازدهی متناسب را نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مسائل آموزش و پررش این است که صندلی این نهاد در نزد سران قوا و به ویژه رئیس جمهور، بدنه دولت، بدنه قانون گذاری و بدنه قوه قضائیه و در نهایت در خود مجموعه آموزش و پرورش درک نشده؛ از این رو اگر امروز بعضی از ناکارآمدی ها را در کارکرد های آموزش و پرورش می بینیم لزوما ریشه این ناکارآمدی ها از درون این نهاد به دست نمی آیند و باید مجموعه های فراتر از آموزش و پرورش را آنالیز کنیم.

صحرائی توضیح داد: امروز عدم اهمیت به صندلی آموزش و پرورش منجر به عدم توجه مناسب به تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور شده است.

دولت سیزدهم اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را محقق کند

متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نیز که به وسیله فضای مجازی در این نشست به ارائه توضیحات خود پرداخت، گفت: انتظاری که از دولت سیزدهم وجود دارد این است که اهداف اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش به ویژه اهداف سند تحول بنیادین را که در 9 سال گذشته نتواسته ایم به آن ها دست یابیم محقق سازد.

وی با بیان اینکه اصول طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش بر این مبنا راسخ است که ما بتوانیم آموزش و پرورش را به سمت نظام تعلیم و تربیت تمدنی خودمان پیش ببریم، توضیح داد: ما طی این 9 سال حتی در تدوین زیرنظام های سند تحول بنیادین عقب بوده ایم؛ البته اخیرا طبق گزارش های وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و پرورش این وزارت خانه می گوید که قدم های خوبی در تدوین زیرنظام های سند تحول برداشته، اما بنده معتقدم برای اجرای سندی مانند سند تحول ما احتیاجمند تغییر نگاه هستیم به این معنا که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید تربیت نسل آینده کشور را راهنمایی، یاری و تسهیل گری کند.

وی بسترسازی برای تعلیم و تربیت را از وظایف حاکمیت برشمرد و گفت: اگر چه رئیس جمهور می گوید ما وظیفه ای نداریم تا مردم را به زور به بهشت ببریم، اما وظیفه حاکمیت این است که راستا های انحراف دنیوی و اخروی ملت را مسدود کند؛ لذا مسئولان ما باید بپذیرند که راهنمایی و تربیت نسل در سیستم آموزش و پرورش وظیفه آن ها است و پس از پذیرش این مسئولیت ما می توانیم در مورد اینکه چگونه باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را پیش ببریم، حرف بزنیم و اشکالات الگو های جایگزین این سند مانند سند 2030 را بیان کنیم.

معلمان خود را رهبران فکری جامعه نمی دانند

در ادامه مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: نظام تعلیم و تربیت کشورمان با کمبود ده ها هزار نیروی آموزشی و تربیتی روبرو است، اما مشکل عظیمتر در نظام تعلیم و تربیت خیلی فراتر از استخدام یا جایگزین کردن معلمان است، چون اگر به فرض مثال از همین امروز 200 هزار معلم را استخدام کنیم مسئله ای که پیش می آید این است که این معلم ها دارای چه نظام شایستگی هستند، چگونه جذب شده اند، چطور آموزش می بینند و ارتقاء می یابند و مضاف بر این چگونه ساماندهی می شوند تا بتوانیم عدالت آموزشی را در کشور پوشش بدهیم.

صحرایی اضافه کرد: مسئله دیگری که حائز اهمیت است این است که باید ببینیم جامعه چند صد هزار نفری معلمین و نظام تعلیم و تربیت کشور دارای چه احساس هویتی هستند یعنی باید ببینیم که این افراد صرفا خود را مانند کارمندان سایر وزارتخانه ها و نهاده می دانند و یا خود را در صف مقدم جبهه تعلیم و تربیت و تقابل تمدنی نظام اسلامی با سایر دیدگاه های ضد دینی تصور می نمایند؛ بنابراین ما نباید مشکل نظام تعلیم و تربیت در حوزه معلم ها را صرفا به تعداد آن ها تقلیل بدهیم.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد جامعه عظیم و محترم معلمین کشورمان به درستی ساماندهی نشده اند و آن ها دارای نگاه هویتی متفاوتی نسبت به دیگر کارمندان نیستند، توضیح داد: معلمان ما خود را رهبران فکری جامعه نمی دانند و این مسئله ای عمیقتر از کمبود معلم در کشور است. به هر روی ما می توانیم کمبود معلم را با ساماندهی کارآمد و شگرد های اداری و استخدامی تا حدودی برطرف و رجوع کنیم؛ اما تربیت امری معلم محور و مربی محور است و اگر ما این موضوع را جدی بگیریم نظام تعلیم و تربیت کشورمان از دایره تعداد نفرات خیلی وسیع تر خواهد شد.

دانشگاه فرهنگیان در دولت سیزدهم باید بالاترین صندلی را داشته باشد

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه در حوزه تعلیم و تربیت و علم دانشگاه فرهنگیان در دولت سیزدهم در مهمترین صندلی واقع شده است، گفت: ما مدعی پی ریزی یک نظام تعلیم و تربیت هستیم با این وجود تحقق این نظام بدون داشتن سامانه تعلیم و تربیت و محلی برای فراوری استاد و مربی امکانپذیر نیست.

متفکرآزاد گفت: اگر قائل بر این باشیم که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تربیت با تعلیم عجین است و در جا هایی نیز بر آن مقدم است با این وجود نباید شک داشته باشیم که وجود دانشگاه فرهنگیان از ضروریات و از اوجب واجبات است، اما این گلایه وجود دارد که چرا دانشسرا ها در مقطعی کم رونق و حتی از رده خارج شدند.

وی با بیان اینکه اگر هدف فقط تعلیم و آموزش باشد ما می توانیم کمبود معلم را با استخدام فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها جبران کنیم، اما اگر می خواهیم یک نظام فکری و یک نظام تربیتی کامل را ایجاد کنیم قطعا معلم باید استخدام گردد و نه کسی که صرفا آموزش می دهد و تدریس می نماید، اضافه کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان نتواند معلم مورد احتیاج را تامین کند آموزش و پرورش می تواند اضطرارا به وسیله ماده 28 معلم استخدام کند، اما اگر ما می خواهیم نظام تعلیم و تربیت کشورمان ساماندهی گردد معلمین ما باید حداقل طی یک دوره چهار ساله در دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند و با این نگاه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه غیر قابل انکار است.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نگاه بلند مدت به آموزش و پرورش داریم؛ لاجرم باید به سمت تربیت معلم برویم و این یک اصل است با این وجود این اصل ایجاب می نماید که ما در تربیت معلم با برنامه ریزی عمل کنیم به گونه ای که باید فارغ التحصیلانی از دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که بتوانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را پیش ببرند.

توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راه چاره تربیت معلم است

متفکر آزاد توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان را تنها راه چاره تربیت معلم دانست و اضافه کرد: توقع ما این است که دولت سیزدهم با تمام قوا به سمت توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان حرکت کند به گونه ای که بهترین دانش آموزان و رتبه های برتر کنکور علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه باشند و این احتیاجمند مشوق هایی همچون اجرای فرآینده بورس و عمل به تعهد استخدامی است.

طرح مجلس برای جذب 60 درصد از معلمان کشور به وسیله دانشگاه فرهنگیان

وی بیان نمود: مطابق طرحی که در کمیسیون آموزش مطرح شده آموزش و پرورش می تواند در صورت احتیاج و در صورت عدم توانایی دانشگاه فرهنگیان 40 درصد از معلمان مورد احتیاج خود را به وسیله آزمون جامع و طی یک دوره آموزشی یک ساله جذب کند و این روشی است که علاوه بر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان دیگر دانشجویان دانشگاه های کشور نیز می توانند از آن بهره بگیرند. همچنین ما مطابق این طرح آموزش و پرورش را ملزم خواهیم کرد که معلمان را با حقوق های پایین جذب نکند؛ لذا اگر آموزش و پرورش به معلم احتیاج ندارد نباید نخبگان کشور را با حقوق های کم دچار استثمار و بحران کند.

ضرورت تحقیق و تفحص از آموزش های مجازی وزارت آموزش و پرورش

مدیر عامل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام صادق (ع) در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ایراد های وارد به آموزش های مجازی در دوران فراگیری ویروس کرونا در کشورمان گفت: یک مجلس قوی باید به این موضوع بپردازد که مگر ممکن است مجموعه ای مانند آموزش و پرورش که موضوع اصلی فعالیت آن رسیدگی به احوالات تربیتی و آموزشی دانش آموزان است آمار اولیه ای برای ارائه آموزش های مجازی نداشته باشد و این مسئله ای است که احتیاج به تحقیق و تفحص دارد.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش بعد از مدت ها هیاهو و سرو صدا های تبلیغاتی در مورد ارائه آموزش های مجازی اعلام نموده که بیش از سه میلیون نفر از دانش آموزان تحت پوشش آموزش های مجازی قرار نگرفته اند و این یک گاف عظیم و اشتباه نابخگرددنی است، چون بیش از 10 درصد از دانش آموزان تحت تعلیم کشور در آموزش های مجازی نادیده گرفته شده اند.

دولت سیزدهم در حوزه عدالت آموزشی جبران مافات کند

صحرائی بهره مند نشدن سه میلیون نفر از دانش آموزان کشور از آموزش های مجازی را یک فاجعه ملی دانست و بیان نمود: امیدواریم با فراوری واکسن کرونا بتوانیم در سال آینده فضای متفاوتی در حوزه تعلیم و تربیت کشور داشته باشیم؛ اما به فرض تداوم شرایط فعلی دولت آینده باید در حوزه عدالت آموزشی جبران مافات کند.

وی بر ضرورت فعال سازی ظرفیت های مکمل و جایگزین آموزش های مجازی از سوی دولت سیزدهم تاکید نمود و اضافه کرد: به دلیل ایمن نبودن فضای مجازی در کشورمان آموزش های مجازی برای ما به مثابه حرکت دانش آموزان روی لبه تیغ بوده است. در واقع فضای مجازی به مانند یک دره هولناک تربیتی است که ما دانش آموزان را به امید اینکه به قله برسند به درون این دره راهنمایی نموده ایم. به هرروی فعال کردن پوشش تلویزیونی و تلفیق آموزش های تلویزیونی و حضوری معلمان در مدارس بخشی از راه چاره های یاری آموزشی هستند که می توان از آن ها بهره برد.

منکر آفات آموزش های مجازی نیستیم

در ادامه رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از فراگیری شیوع ویروس کرونا ما برای ارائه آموزش به دانش آموزان لاجرم مجبور به استفاده از فضای بوده ایم، گفت: بنابر ادعای آموزش و پرورش سال جاری هیچ دانش آموزی به لحاظ شکلی از تحصیل محروم نشده است با این وجود ما باید از معلمین خدوم و دوستانمان در آموزش و پرورش برای فراهم کردن این فرصت قدردانی کنیم؛ اما ما نیز می دانیم که آموزش های مجازی علاوه بر کاهش کیفیت آموزش آفات دیگری را نیز به همراه دارد.

متفکر آزاد با اشاره به اینکه سال جاری در جریان تصویب لایحه بودجه با مسائل جدی روبرو بودیم، اما آموزش و پرورش یکی از بخش هایی بود که سعی شد تحت فشار ها بودجه ای مورد غفلت قرار نگیرد، بیان نمود: در لایحه بودجه علاوه بر توجه به بحث کرامت و معیشت معلمان بودجه ای نیز برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است و مضاف بر این در حوزه همسازن سازی حقوق فرهنگیان و همچنین در راستای تامین احتیاج های آموزش و پرورش از جمله احتیاج های گرمایشی مدارس رقم های بالایی اختصاص یافته است.

وی به اقدامات مجلس در راستای توسعه عدالت آموزشی اشاره نمود و اضافه کرد: 600 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که دولت موظف شده تا سیستم گرمایشی 100 هزار کلاس درس را طی یک سال بهینه سازی کند. همچنین موسسات کنکور با گردش اقتصادی حدود 90 هزار میلیارد تومان معاف از اقتصادیات بوده اند که با مصوبه مجلس معافیت اقتصادیاتی این موسسات لغو شد.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 142681

به "متفکر آزاد: توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راهکار تربیت معلم ، صحرایی: ضرورت تحقیق و تفحص از آموزش های مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متفکر آزاد: توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تنها راهکار تربیت معلم ، صحرایی: ضرورت تحقیق و تفحص از آموزش های مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید