مواد غذایی پرکالری اما مفید برای سلامتی

به گزارش مجله سرگرمی، همواره این تصور وجود دارد که مواد غذایی پرکالری باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند. اما این همیشه صادق نیست. برخی مواد غذایی پرکالری سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن هستند و نه تنها به چاقی منجر نمی‌شوند، بلکه می‌توانند از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند. در این مقاله به معرفی 6 ماده غذایی پرکالری اما مفید برای سلامتی می‌پردازیم.

مواد غذایی پرکالری اما مفید برای سلامتی

برای مطالعه بیشتر با banima.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

برخی از اقلام غذایی پرکالری سرشار از مواد مغذی برای بدن هستند و مصرف آنها نه تنها شما را چاق نمی کند بلکه راهی برای جلوگیری از ابتلا به شرایط خطرناک پزشکی است:

آووکادو

سرشار از چربی های غیر اشباع، آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن است و مصرف آن به بهبود شرایط حافظه کمک می کند، کلسترول ال دی ال را کاهش می دهد و باعث افزایش سطح کلسترول خوب یا همان اچ دی ال می شود. مصرف آووکادو جلوگیری کننده از بیماری های قلبی است. از آنجا که یک عدد آووکادو حاوی 30 گرم چربی و 322 کالری است، هر روز می توانید یک و نیم عدد از این میوه مصرف کنید.

  • آووکادو غنی از فیبر رژیمی است که به احساس سیری کمک می‌کند.
  • ویتامین‌های محلول در چربی موجود در آووکادو مانند ویتامین‌های A، D، E و K برای سلامت چشم، پوست، استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.
  • مصرف آووکادو به کاهش فشار خون و کنترل دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

آجیل و دانه ها

انواع آجیل سرشار از چربی های مفید، فیبر، ویتامین ای، مهمیم، روی، فولات و پتاسیم هستند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در مصرف مغزهای خوراکی نباید زیاده روی کنید. بادام و پسته بیشترین میزان کالری را ارائه می کنند. مصرف حدود 23 عدد بادام یا 49 عدد پسته معادل دریافت 160 کالری است. با تقسیم بندی مناسب و رعایت اعتدال در مصرف می توانید اهداف کاهش وزن خود را با کمک مغزهای خوراکی محقق سازید و به حفظ سلامت کلی بدن کمک کنید.

  • گردو سرشار از امگا-3 است که برای سلامت قلب و مغز مفید است.
  • بادام منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ E و آنتی‌اکسیدان‌هاست.
  • دانه کتان و چیا سرشار از فیبر محلول هستند که به کاهش کلسترول بد و کنترل قند خون کمک می‌کنند.

روغن زیتون

یک بخش اصلی از رژیم غذایی مدیترانه ای است و مصرف آن به طور مستقیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی سرطان ها ارتباط دارد. روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامت استخوان ها هم مفید است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود 120 کالری دارد، از این رو، بهتر است از آن به نام چاشنی سالاد و برای پخت و پز سبزیجات استفاده شود. استفاده از روغن زیتون به همراه حمص به نام یک میان وعده سالم که به خوبی احساس سیری را در انسان ایجاد می کند هم برای کاهش وزن بسیار توصیه شده است.

  • روغن زیتون بکر غنی از اسیدهای چرب تک‌غیراشباع مانند اولئیک اسید است که برای سلامت قلب مفید است.
  • ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن زیتون خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند.
  • مصرف روغن زیتون به جای چربی‌های اشباع به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

سیب زمینی

شاید به دلیل وجود کربوهیدرات، سیب زمینی معروفیت چندانی در بین مواد غذایی نداشته باشد اما از قلم نیاندازید که این ماده غذایی سرشار از آهن، پتاسیم و فیبر است. یک سیب زمینی میانه همراه با پوست 161 کالری دارد. سیب زمینی را به همراه کره، نیر، خامه ترش یا بیکن مصرف نکنید. نوع پخته شدن آن همراه با کمی نمک و روغن زیتون، یکی از سالم ترین وعده های غذایی است.

  • سیب‌زمینی غنی از پتاسیم است که برای کنترل فشار خون لازم است.
  • فیبر موجود در سیب‌زمینی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • ویتامین C موجود در سیب‌زمینی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در هر قاشق غذا خوری تقریبا 94 کالری دارد. 4 گرم پروتئین، 8 گرم چربی، و 3 گرم کربوهیدرات. کره بادام زمینی را میتوانید به راحتی با غذاها مخلوط کنید. این کره را میتوانید در انواع مختلف تهیه کنید مثلا نوعی که در تکه های بادام زمینی هم هست و یا نوعی که کامل مخلوط شده است. کره بادام زمینی که طبیعی باشد نشانه اش این است: وقتی در قوطی آن را باز میکنید روغن باید بالایش جمع شده باشد و برای استفاده مجبورید ابتدا آن را هم بزنید. همچنین کره بادام زمینی طبیعی را باید در یخچال نگهداری کنید.

  • کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین گیاهی است که به احساس سیری کمک می‌کند.
  • چربی‌های سالم موجود در کره بادام زمینی مانند آرژینین، برای سلامت قلب مفید هستند.
  • ویتامین‌ E موجود در کره بادام زمینی خواص آنتی‌اکسیدانی دارد.

تخم مرغ

یک تخم مرغ معمولی دارای 70 کالری است. 5 گرم چربی، 6 گرم پروتئین و مقداری کربوهیدرات. پروتئین موجود در تخم مرغ برای ساخت عضله به بدن کمک می کند، چربی موجود در تخم مرغ منبع قابل توجهی از انرژی را برای بدن محیا می کند و همچنین میزان تستوسترون را افزایش می دهد. تخم مرغ حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که به انعطاف مفاصل و سلامت سلولهای بدن کمک می کند. یک عنصر به نام کولین هم هست که در زرده تخم مرغ پیدا می شود. کولین باعث کاهش ساخت چربی در قلب می شود و به بازسازی سلول ها کمک می کند. همچنین مشخص شده روی خلق و خو هم تاثیر دارد.

  • زرده تخم مرغ سرشار از کولین است که برای سلامت مغز و حافظه لازم است.
  • پروتئین موجود در تخم مرغ به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند.
  • ویتامین D و آهن موجود در تخم مرغ برای سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از کم‌خونی ضروری هستند.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، برخی مواد غذایی پرکالری نه تنها باعث چاقی نمی‌شوند، بلکه می‌توانند به حفظ سلامتی کمک کنند. مصرف متعادل این مواد غذایی در کنار یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، می‌تواند به داشتن یک بدن سالم و انرژی کافی کمک شایانی کند. بنابراین نگران مصرف آن‌ها نباشید و از مزایای سلامتی‌بخش آن‌ها بهره‌مند شوید.

انتشار: 15 فروردین 1403 بروزرسانی: 15 فروردین 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156637

به "مواد غذایی پرکالری اما مفید برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی پرکالری اما مفید برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید