نارضایتی از اقتصاد هنرهای تجسمی در ایران

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یک حرکت چندهزار میلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد.

نارضایتی از اقتصاد هنرهای تجسمی در ایران

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، عصر روز پنجشنبه (18 بهمن ماه) سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه چارسوی هنر در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

صالحی ضمن بازدید از این بخش از جشنواره که در باغ موزه قصر برپاست، با بیش از 500 اثر برگزیده از هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور که در چرخه اقتصاد هنر قرار دارند، آشنا شد و از نزدیک پای صحبت گالری داران نشست. گالری داران نیز کوشش کردند در این بازدید، گوشه هایی از تجربه و روش خود برای شناسایی استعدادهای جوان، جمع آوری آثار و نحوه فروش آنها را در بازارهای داخلی و خارجی برای وزیر شرح دهند و از مسائل و دستاوردهایشان بگویند.

در ابتدای این بازدید لی لی گلستان، نماینده گالری داران و صاحب غرفه گلستان خظاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از استقبال مردم از این بخش بسیار راضی بوده است. او شرح داد که در نمایشگاه چهارسوی هنر میزبان حضور خریداران و بازدیدنمایندگانی بوده که تا کنون آنها را ندیده بوده و این اتفاق خوب جشنواره سال جاری است.

در انتها این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی اظهار کرد: بازدید از این همه آثار خوب و قابل توجه احتیاج به وقت بیشتری دارد. این رویداد برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاق می افتد و چند نکته درباره آن وجود دارد که آن را مهم می نماید. در درجه اول، خود گالری ها هستند که کنار هم جمع شده اند. نکته ای که در دولت دوازدهم به آن توجه شده این است که صنوف وقتی در کنار هم قرار می گیرند هم افزایی شان شتاب بخش می گردد. گالری ها هر کدام به تنهایی کارهای خوبی انجام داده اند و از این پس نیز انجام می دهند.

صالحی در شرح بیشتر گفت: حقیقت این است که کنار هم قرار دریافت گالری داران می تواند اتفاق های تازه ای را رقم بزند. به همین دلیل به نظرم اتفاق سال جاری اتفاق مبارکی است که می تواند در آینده ادامه پیدا کند. چون این مجموعه در کنار هم می توانند در بخش های محتوایی و کیفی و نیز مالی به هم یاری نمایند.

او درباره دومین ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی سال جاری اعلام کرد: همیشه یک حلقه مفقود میان گالری ها و حراج تهران داشتیم و من امیدوارم این دست اتفاق ها این حلقه را ایجاد کند. کنار هم قرار دریافت گالری ها می تواند واسطه ای باشد برای ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالری با اقتصاد و فرهنگ حراج. این اتفاق یک فرصت است برای این که در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله ها کمتر گردد. اقتصاد هنرهای تجسمی نباید فقط متکی به فروش گالری یا حراج باشد. این یک حوزه بهره وری از فضای لذت های بصری است.

صالحی همچنین کنار هم قرار دریافت تهرانی ها و استان های دیگر را از دیگر ویژگی های این رویداد دانست و اظهار کرد: در فضای استان ها شاهد حرکت رو به جلو و باشتابی هستیم. به نظرم اگر این کنار هم بودن تداوم یابد، استان ها می توانند این شتاب را افزایش دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برداشت خود از دیدار و گفت وگو با گالری داران اشاره نمود و گفت: ما احتیاج داریم مصرف نماینده های بیشتری را به میدان بیاوریم. اینکه خریداران آثار تجسمی در یک دایره محدود باشند طبیعتاً به اقتصاد تجسمی ضربه می زند. این در حالی است که تولیدنمایندگان هنرهای تجسمی رو به افزایش هستند. طبیعی است که باید مصرف نمایندگان هم به همین اندازه رشد نمایند. صرفاً نباید مجموعه داران خاص مخاطبان هنرهای تجسمی ما نباشند.

صالحی همچنین اعلام کرد: اقتصاد هنرهای تجسمی در سطح جهانی یک حرکت چندهزار میلیارد دلاری است. اما در ایران فاصله زیادی میان آنچه هست و آنچه باید باشد وجود دارد. هنرمندان تجسمی ما در شاخه های متعدد مدام فراوان تر شده اند. درست است که بعضی از خالقان هنرهای تجسمی برای معیشت کار نمی نمایند، اما بخش قابل توجهی از آنها به معیشت خود می اندیشند؛ پس باید این فاصله را کمتر کنیم. این اتفاق که امروز شاهدش هستیم یکی از همین راه ها است.

او دولت را یکی از خریداران جدی هنرهای تجسمی دانست و گفت: باید نگاه ویژه ای در بخش دولتی ایجاد گردد. البته منابع دولتی محدودتر شده است. اما در همه جای جهان دولت ها خریداران جدی آثار تجسمی هستند. 80 میلیون جمعیت داخلی و چند میلیارد جمعیت جهانی داریم که مخاطبان بالقوه ما هستند که باید نگاه جدی به آنها داشته باشیم.

صالحی همچنین به صندلی صادرات آثار هنری در شرایط تحریم اشاره نمود و شرح داد: حوزه فرهنگ و هنر مشمول این اتفاق ها از جمله تحریم ها نیست. در حوزه هنر به طور عام و هنرهای تجسمی به صورت خاص می توانیم فرصتی برای صادرات کالای ایرانی پیدا کنیم. به نظرم باید این فرصت را جدی بگیریم. پیش از این ابهامی درباره مسئولیت فروش کالای هنری ایرانی در جهان وجود داشت که یک اصلاحیه قانونی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آن تهیه شد. بر طبق این مصوبه مسئولیت فروش و نمایش آثاری که مربوط به صد سال گذشته هستند در خارج از کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در این بازدید سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، ابراهیم حقیقی (دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر)، سیدامیر سقراطی (دبیر هنری این رویداد)، محسن سلیمانی (دبیر اجرایی جشنواره)، احسان آقایی (مدیر موزه هنرهای معاصر تهران) ‬ و مژگان قدوسی (مدیر بخش چارسوی هنر) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.

ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12233

به "نارضایتی از اقتصاد هنرهای تجسمی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارضایتی از اقتصاد هنرهای تجسمی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید